Por Erick González G.
Consultorio de atención psicológica.
—Buenas tardes, ¿cómo está?
—Bien. Mucho gusto…
—Igualmente, siga, bienvenida. Puede sentarse ahí…
—Gracias.
La paciente ingresa al consultorio y se sienta en un sofá gris de dos puestos en el que se acomoda. Es la segunda cita. Atrás quedó ese primer paso en el que le han explicado el rol de la terapia, el cuadro terapéutico, la seguridad de no ser juzgada, el secreto profesional y la apertura de la historia clínica.
Hoy, ella abre su historia personal. Me siento al frente y no a la usanza de las películas en las que los profesionales de la salud mental se ubican detrás del doliente, mientras este recuesta sus problemas en un diván, como si fuera un confesionario en el que una voz pregunta y otra responde, delatándose. Pero sin importar el método, con cada pregunta me convierto en su más íntimo forastero.
—Iniciemos por el principio —le digo—. Nárreme su infancia.
Soy Johana Andrea Zuloaga. Nací en El Santuario (Antioquia) hace 26 años, de los cuales viví mis primeros cuatro en la vereda Guadualito, hasta que por los enfrentamientos entre grupos
armados ilegales nos vimos obligados a desplazarnos a Medellín, donde vivimos hasta que yo cumplí ocho años, momento en el que mis padres decidieron regresarse a Guadualito.
—¿Los motivos de ese retorno?
Por situaciones económicas y de salud. Mi padre trabajaba en oficios varios y con su sueldo sostenía a la familia. Estaba compuesta por mi hermano y una hermana pequeña que tenía muchos problemas de salud, que generaba muchos gastos, y como la ciudad era muy costosa… Además, por las condiciones de mi hermanita los médicos recomendaron cambiar de clima.
—¿Y regresaron a la misma finca?
Sí. Allá mis padres sembraban fríjol.
—¿Y los estudios?
Allí terminé el bachillerato a los 16 años. Quería estudiar psicología por todo lo que viví.
—Debo preguntarle, en cuanto a las cosas que vivió, ¿cómo la afectaron?
Uno crece con muchos miedos, angustias, ansiedades. El campo es maravilloso, pero en términos económicos es complejo. Era muy difícil realizar estudios superiores. La única opción era la universidad pública, pero en la ciudad no tenía donde quedarme. Estuve dos años mirando las opciones. Me presente a la Universidad Católica de Rionegro para quedarme donde la abuela. Me había desanimado mucho porque no teníamos los recursos y tampoco había convocatorias abiertas para el programa de Psicología.
—Pero… insistió
Después de un año me presenté a Psicología, y si no pasaba me presentaba a Lenguas, pero justo en ese semestre la Unidad abrió la oportunidad de estudiar cualquier carrera. Pagué la inscripción y me matriculé en la Universidad, en Rionegro, pero los resultados se demoraron para saber si era aceptada en el programa del Fondo para el Acceso a Educación Superior. Solo a las dos semanas de comenzar el semestre recibí la buena noticia; eso fue en el 2014.
—¿Solamente estudió?
La universidad exigía el inglés, pero no estaba en el pénsum, y estudiarlo era muy costoso, así que trabajaba en una óptica para costear mis gastos y el curso de inglés, especialmente porque mi padre tuvo una afectación en la columna y le tocó dejar de trabajar.
—Entiendo que por las exigencias del Fondo de Educación no perdió ningún semestre…
Así es. Me gradué en diciembre de 2018 porque hice el trabajo de grado antes de lo presupuestado.
—¿Fue difícil encontrar trabajo en su profesión?
Fue difícil por la falta de experiencia. Enviaba hojas de vida, pero no había respuesta, razón por la que después de graduarme duré dos años más trabajando en la óptica.
—Y, ¿cómo hizo para superar la falta de experiencia?
Comencé a trabajar de forma independiente, con una compañera de la universidad, por medio de un coworking, que es alquilar una oficina por las horas que uno necesita; para eso, mientras trabajaba en la óptica, repartía tarjetas e hice publicidad. Al principio fue difícil, no tenía muchos clientes y no me quedaba mucho dinero, y si el paciente no llegaba, de todas formas tenía que pagar el espacio, que costaba diez mil pesos la hora. Inicié con un paciente, luego dos, tres y hoy tengo la agenda llena.
—Entonces, ¿funcionó el coworking?
Empezamos a crecer con el voz a voz. Ya éramos tres compañeras de la universidad, y con el tiempo nos dimos cuenta de que con lo que pagábamos por el coworking podíamos pagar un espacio propio. Entonces montamos Psicoriente, una oficina con tres espacios, que nació en marzo de 2021 en Rionegro.
—¿Qué servicios ofrecieron al principio?
Atención psicológica, capacitación a empresas y colegios, psicología clínica y procesos de selección de personal, entre otros.
—Pese a lo vivido enfocó muy bien su vida…
Ha sido un proceso difícil, pero significativo. Hubo un punto de quiebre dentro de la carrera en el que sentí que debía dejar los estudios, pero visualicé el poder estudiar no como una ganancia inmediata, sino como una inversión, y ahora se están comenzando a ver los frutos.
—¿Tiene más objetivos en la vida?
Estoy haciendo una maestría en Neuropsicología y después de terminarla pienso ampliar las líneas de trabajo y posicionar Psicoriente. Que sea una empresa de servicios psicológicos de y para el oriente antioqueño. Me gustaría trabajar en instituciones, apostarles a las políticas públicas y presentar proyectos que beneficien a la comunidad. Aspiro a hacer un doctorado. Sé que será difícil, pero las metas que me he propuesto las he alcanzado, y espero darles a mis papás una vida más tranquila que les permita mejorar sus condiciones de salud.
—Ante esa carga de responsabilidades, ¿cómo se distrae?
Me gusta mucho leer, en especial ciencia ficción, hacer deporte, salir a trotar o caminar, y procuro tener hábitos de vida saludable como dormir bien, alimentarme bien, poder compartir con la familia, visitarlos una vez a la semana y salir de paseo con ellos. También quiero aprender a tocar guitarra.
—Por hoy hemos terminado la sesión.
(Fin/EGG/RAM)
Subscribe to our weekly newsletter with our latest news and news from The Unit for Victims.
Carrera 85D No. 46A – 65
San Cayetano logistics complex
Switchboard: +57 (601) 7965150
Medellin:
Calle 49 No 50-21 14th floor
Cafe Building
Zip Code: 050010
Línea nacional:
018000911119
switch phone:
57 (601) 426 11 11
Institutional mail:
servicioalciudadano@unidadvictimas.gov.co
Judicial notices:
notificaciones.juridicauariv@unidadvictimas.gov.co
Hours of operation:
Monday to Friday.
Ventanilla única:
08:00 a.m. – 04:00 p.m.
Unit for Victims
compliance status
We strongly believe that the Internet should be available and accessible to all, and we are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To accomplish this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at level AA. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide range of disabilities. Adhering to those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: people who are blind, people with motor disabilities, visually impaired, cognitively disabled, and more.
This website uses various technologies aimed at making it as accessible as possible at all times. We use an accessibility interface that allows people with specific disabilities to adjust the user interface (user interface) of the website and design it according to their personal needs.
In addition, the website uses an AI-based application that runs in the background and constantly optimizes its accessibility level. This application repairs the HTML of the website, adapts its functionality and behavior for screen readers used by blind users and for keyboard functions used by people with motor disabilities.
If you have found a malfunction or have ideas for improvement, we would be happy to hear from you. You can communicate with the operators of the website using the following email servicioalciudadano@unidadvictimas.gov.co
Screen reader and keyboard navigation
Our website implements the ARIA (Accessible Rich Internet Applications) attribute technique, along with several different behavior changes, to ensure that blind users who visit with screen readers can read, understand, and enjoy the features of the website. As soon as a user with a screen reader enters your site, they are immediately prompted to enter the screen reader profile so they can effectively navigate and operate your site. Here's how our website covers some of the most important screen reader requirements, along with console screenshots of code examples:
Screen Reader Optimization: We run a background process that learns website components from top to bottom, to ensure continued compliance even when the website is updated. In this process, we provide screen readers with meaningful data using the ARIA attribute set. For example, we provide accurate form tags; actionable icon descriptions (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guide for form inputs; roles of elements such as buttons, menus, modal dialogs (popups), and others. In addition, the background process scans all images on the website and provides an accurate and meaningful description based on Image Object Recognition as an ALT (alternative text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (Optical Character Recognition) technology. To activate screen reader settings at any time, users just need to press the Alt+1 keyboard combination. Screen reader users also receive automated prompts to activate screen reader mode as soon as they enter the website.
These settings are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the HTML of the website and adds various behaviors using JavaScript code to make the website work with the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdown menus with the arrow keys, close them with Esc, activate buttons and links using the Enter key, navigate between radio items and checkboxes using the arrow keys and complete them with the space bar or the Enter key. In addition, keyboard users will find quick navigation and content skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first site elements while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving keyboard focus to them as soon as they appear, and not allowing focus to drift away from it.
Users can also use shortcuts such as "M" (menus), "H" (headers), "F" (forms), "B" (buttons), and "G" (graphics) to jump to specific items.
Disability profiles accepted on our website
Epilepsy Safe Mode: This profile allows people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures resulting from flashing or flickering animations and risky color combinations.
Visually Impaired Mode: This mode adjusts the website for the comfort of visually impaired users such as impaired vision, tunnel vision, cataracts, glaucoma, and others.
Cognitive Impairment Mode – This mode provides different support options to help users with cognitive impairments such as dyslexia, autism, AVC, and others to focus on the essential elements of the website more easily.
ADHD Friendly Mode – This mode helps users with ADHD and neurodevelopmental disorders to read, navigate, and focus on the main elements of the website more easily, while significantly reducing distractions.
Blind Mode – This mode configures the website to be compatible with screen readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
Keyboard Navigation Profile (Motor Disability): This profile allows people with motor disabilities to operate the website using the Tab, Shift+Tab, and Enter keys on the keyboard. Users can also use shortcuts such as "M" (menus), "H" (headers), "F" (forms), "B" (buttons), and "G" (graphics) to jump to specific items.
Additional UI, layout, and readability tweaks
Font Settings: Users can increase and decrease its size, change its family (type), adjust spacing, alignment, line height, and more.
Color Settings: Users can select various color contrast profiles, such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap title, text, and background color combinations, with more than 7 different color options.
Animations: Epileptic users can stop all running animations with the click of a button. Interface-driven animations include videos, GIFs, and flashing CSS transitions.
Content Highlighting – Users can choose to emphasize important elements like links and titles. They can also choose to highlight only focused or suspended items.
Audio Mute: Users with hearing aids may experience headaches or other issues due to autoplay of audio. This option allows users to mute the entire website instantly.
Cognitive disorders: We use a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
Additional features: We provide users with the option to change the color and size of the cursor, use a print mode, enable a virtual keyboard, and many other features.
Browser and assistive technology support
Our goal is to support the widest possible range of browsers and assistive technologies, so our users can choose the tools that work best for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all the major systems that comprise more than 95 % of the user market share, including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (readers). screen), for both Windows and MAC users.
Notes, comments and feedback
Despite our best efforts to allow anyone to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of being made accessible, or lack an adequate technological solution to make them accessible. Still, we're continually improving our accessibility, adding, updating, and improving its features and features, and developing and adopting new technologies. All this to achieve the optimal level of accessibility, following technological advances. For assistance, please contact servicioalciudadano@unidadvictimas.gov.co