Daniela Ordóñez recuerda que desde que tenía once años, cuando vivía en Villa Rica (Cauca), le atraían las niñas y los niños. A menudo, se preguntaba por qué le llamaban la atención ambos sexos por igual. “Era como si me cuestionara ya que me gustaban las personas del mismo sexo”, dice.
“Sentía que me gustaban los hombres, pero también sentía algo de atracción por las mujeres. Incluso tuve un par de novios y, estando con el segundo, también estuve interactuando con una chica. Estar con él seguramente era una forma de tapar lo que sentía hacia las chicas”, reflexiona.
Su identidad fue algo sobre lo que tomó conciencia pronto en la vida. Caleña de nacimiento, criada en Cauca, recuerda que, a los siete años, su madre le regaló una muñeca negra, que aún conserva. Aquello le hizo entender que era una niña negra.
Creció al lado de su mamá, cabeza de familia, auxiliar de enfermería en el Hospital Universitario del Valle, a la que considera una mujer de servicio que le inculcó muchos valores. Siempre estuvieron solo ellas dos, lo que supuso luchas y aprendizajes en torno a la crianza y la responsabilidad.
Hasta tercero de primaria Daniela estudió en Villa Rica y, el resto, hasta terminar el bachillerato, en Jamundí (Valle), distante a 15 minutos.
En 2012, con cerca de 17 años, se dio de cuenta que definitivamente le gustaban más las mujeres que los hombres y le contó a su mamá. En el colegio sintió un poco de homofobia. “Tenía otra amiga con la que me la pasaba, que también era lesbiana, pero entre las dos éramos solo amigas. Después tuve una pareja de la que me enamoré, terminando el colegio”.
El carro bomba en su vecindario
Justo en la semana en que Daniela ingresó a la Universidad San Buenaventura, en Cali, explotó un carro bomba en Villa Rica. Días antes había una calma aparente, o al menos esa calma a la que se ha acostumbrado la sociedad colombiana durante el conflicto. “Se decía que había grupos armados y que había amenazas contra los puestos de policía de los municipios, pero nada más”.
“El 2 de febrero de 2012, estaba en la semana de inducción de la universidad. Yo tenía una moto y salí de clase a mediodía, recogí a mi mamá como todos los días y salimos rumbo a Villa Rica. Ella sabía lo del atentado de esa mañana y no me había contado lo del carro bomba”.
Al entrar al pueblo sintió una sensación rara, como de desolación, que le llenó el pecho. Cuando llegaron al parque, Nubelly le contó que esa mañana habían activado un carro bomba contra la estación de policía. Seis personas murieron y 20 quedaron heridas. Entre las muertas estaba Nidia Alejandra, su amiga de la infancia. “Me descompensé emocionalmente; me tuvieron que auxiliar. Al llegar a casa, a 30 metros de la estación, todo estaba destruido, también las viviendas de los vecinos”.
La muerte de su vecina Nidia Alejandra, de 18 años, golpeó profundamente a Daniela. “Hablábamos de patio a patio. Ella falleció porque la esquirla de un vidrio que voló por la explosión le perforó el corazón. Hoy me pregunto qué nos habría pasado si a esa hora hubiéramos estado en casa. Creo que Dios nos ayudó por estar en Cali las dos: mi madre trabajando en el hospital y yo en la universidad”.
Perder a su amiga y ver su casa y el vecindario prácticamente destrozados le cambiaron la vida. Daniela siente que psicológica y emocionalmente no volvió a ser la misma. “Nunca he vuelto a sentir la tranquilidad que sentía antes”.
La llegada a las mesas de participación de víctimas
En 2019, Daniela se graduó como abogada. Desde muy joven trabajó en espacios de participación y liderazgo de la población juvenil y comunidad negra. Se define como defensora del territorio, de la vida y de los derechos humanos.
Cree que ese liderazgo en parte es heredado, aunque también ella lo ha ido construyendo. “Mi mamá influyó mucho en eso; ella fue pionera para que Villa Rica fuera municipio y yo desde los tres años iba a reuniones y me veo en fotos tocando tambor. De hecho, hoy en día la política es una de las cosas que me gustan”.
Hace tres años fue electa como integrante de la mesa local de víctimas de Villa Rica por el enfoque LGBTI. Sentir que hizo un buen trabajo en ese periodo la animó a volver a presentarse en 2021 y nuevamente fue electa. En menos de un mes, fue elegida también como miembro de la mesa departamental del Cauca de nuevo por el enfoque LGBTI.
Sobre este particular, cree que tanto la ley como la Unidad para las Víctimas han sido útiles para las personas afectadas por el conflicto armado, pero no suficientes. Considera que faltan más recursos y que debería haber un régimen más estricto en las mesas de participación, para que no sea una cuestión de intereses personales sino de trabajo real en el territorio.
Las delicias de los derivados del viche
Daniela no solo destaca por su liderazgo, sino también por su capacidad para emprender. Hace casi cuatro años, junto a un amigo, montaron un emprendimiento de viche, una bebida fermentada producto de la destilación artesanal, sin químicos, de la caña nativa.
“El viche siempre ha estado en las comunidades, es una bebida artesanal de las comunidades del Pacífico, de la cual, literalmente, me enamoré. Aparte de preservar las prácticas culturales, lo que se busca es construir una red en el tiempo de mujeres que puedan comercializar y producir estas bebidas; que pueda servir al empoderamiento y la independencia económica de las mujeres del Pacífico.
En este momento no soy productora, sino transformadora. El productor de viche es el que lo destila en un alambique. Yo le compro el viche a las mayoras de Nariño o a unos mayores del norte del Cauca que también lo destilan”.
Una vez finalizada la sociedad comercial, Daniela es la única propietaria de la empresa Menelik Pacific. En el local del primer piso de su casa en Villa Rica transforma el viche. Ella comercializa el curao, hecho a base de hierbas medicinales; la crema, que es un aperitivo; y el viche puro, destilado artesanal de la caña de azúcar. “Son afrodisiacos y, además, la crema sirve mucho para el cerebro, para la memoria”, cuenta con orgullo. En la actualidad, hace envíos a buena parte del país, pero principalmente a Cali, Bogotá y Chocó. “Esto es un poder artesanal y ancestral que tenemos y la idea es que cualquier persona pueda disfrutar de la bebida”.
Daniela es incansable. Es especialista en educación, cultura y política de la Universidad Nacional Abierta y a Distancia (UNAD), y en la actualidad estudia una maestría en gestión y producción cultural audiovisual en la Universidad Jorge Tadeo Lozano de Bogotá, gracias al apoyo de la corporación Manos Visibles y la Fundación Ford. “Nos presentamos 100 personas a la convocatoria, luego preseleccionaron a 50; después hicimos un diplomado por cuatro meses y finalmente quedamos 32 seleccionados”, dice con algo de vanidad, y añade que litiga en derecho administrativo y constitucional y presta servicios como abogada en la Secretaría de Desarrollo Social del Cauca.
Diez años han pasado desde que un carro bomba hiciese temblar los cimientos de su vida. Hoy, en compañía de su madre Nubelly, Daniela mira al futuro de frente gracias a su empuje para emprender y a la fuerza de su liderazgo.
(Fin/CMC/COG/RAM)
Subscribe to our weekly newsletter with our latest news and news from The Unit for Victims.
Carrera 85D No. 46A – 65
San Cayetano logistics complex
Switchboard: +57 (601) 7965150
Medellin:
Calle 49 No 50-21 14th floor
Cafe Building
Zip Code: 050010
Línea nacional:
018000911119
switch phone:
57 (601) 426 11 11
Institutional mail:
servicioalciudadano@unidadvictimas.gov.co
Judicial notices:
notificaciones.juridicauariv@unidadvictimas.gov.co
Hours of operation:
Monday to Friday.
Ventanilla única:
08:00 a.m. – 04:00 p.m.
Unit for Victims
compliance status
We strongly believe that the Internet should be available and accessible to all, and we are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To accomplish this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at level AA. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide range of disabilities. Adhering to those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: people who are blind, people with motor disabilities, visually impaired, cognitively disabled, and more.
This website uses various technologies aimed at making it as accessible as possible at all times. We use an accessibility interface that allows people with specific disabilities to adjust the user interface (user interface) of the website and design it according to their personal needs.
In addition, the website uses an AI-based application that runs in the background and constantly optimizes its accessibility level. This application repairs the HTML of the website, adapts its functionality and behavior for screen readers used by blind users and for keyboard functions used by people with motor disabilities.
If you have found a malfunction or have ideas for improvement, we would be happy to hear from you. You can communicate with the operators of the website using the following email servicioalciudadano@unidadvictimas.gov.co
Screen reader and keyboard navigation
Our website implements the ARIA (Accessible Rich Internet Applications) attribute technique, along with several different behavior changes, to ensure that blind users who visit with screen readers can read, understand, and enjoy the features of the website. As soon as a user with a screen reader enters your site, they are immediately prompted to enter the screen reader profile so they can effectively navigate and operate your site. Here's how our website covers some of the most important screen reader requirements, along with console screenshots of code examples:
Screen Reader Optimization: We run a background process that learns website components from top to bottom, to ensure continued compliance even when the website is updated. In this process, we provide screen readers with meaningful data using the ARIA attribute set. For example, we provide accurate form tags; actionable icon descriptions (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guide for form inputs; roles of elements such as buttons, menus, modal dialogs (popups), and others. In addition, the background process scans all images on the website and provides an accurate and meaningful description based on Image Object Recognition as an ALT (alternative text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (Optical Character Recognition) technology. To activate screen reader settings at any time, users just need to press the Alt+1 keyboard combination. Screen reader users also receive automated prompts to activate screen reader mode as soon as they enter the website.
These settings are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the HTML of the website and adds various behaviors using JavaScript code to make the website work with the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdown menus with the arrow keys, close them with Esc, activate buttons and links using the Enter key, navigate between radio items and checkboxes using the arrow keys and complete them with the space bar or the Enter key. In addition, keyboard users will find quick navigation and content skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first site elements while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving keyboard focus to them as soon as they appear, and not allowing focus to drift away from it.
Users can also use shortcuts such as "M" (menus), "H" (headers), "F" (forms), "B" (buttons), and "G" (graphics) to jump to specific items.
Disability profiles accepted on our website
Epilepsy Safe Mode: This profile allows people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures resulting from flashing or flickering animations and risky color combinations.
Visually Impaired Mode: This mode adjusts the website for the comfort of visually impaired users such as impaired vision, tunnel vision, cataracts, glaucoma, and others.
Cognitive Impairment Mode – This mode provides different support options to help users with cognitive impairments such as dyslexia, autism, AVC, and others to focus on the essential elements of the website more easily.
ADHD Friendly Mode – This mode helps users with ADHD and neurodevelopmental disorders to read, navigate, and focus on the main elements of the website more easily, while significantly reducing distractions.
Blind Mode – This mode configures the website to be compatible with screen readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
Keyboard Navigation Profile (Motor Disability): This profile allows people with motor disabilities to operate the website using the Tab, Shift+Tab, and Enter keys on the keyboard. Users can also use shortcuts such as "M" (menus), "H" (headers), "F" (forms), "B" (buttons), and "G" (graphics) to jump to specific items.
Additional UI, layout, and readability tweaks
Font Settings: Users can increase and decrease its size, change its family (type), adjust spacing, alignment, line height, and more.
Color Settings: Users can select various color contrast profiles, such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap title, text, and background color combinations, with more than 7 different color options.
Animations: Epileptic users can stop all running animations with the click of a button. Interface-driven animations include videos, GIFs, and flashing CSS transitions.
Content Highlighting – Users can choose to emphasize important elements like links and titles. They can also choose to highlight only focused or suspended items.
Audio Mute: Users with hearing aids may experience headaches or other issues due to autoplay of audio. This option allows users to mute the entire website instantly.
Cognitive disorders: We use a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
Additional features: We provide users with the option to change the color and size of the cursor, use a print mode, enable a virtual keyboard, and many other features.
Browser and assistive technology support
Our goal is to support the widest possible range of browsers and assistive technologies, so our users can choose the tools that work best for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all the major systems that comprise more than 95 % of the user market share, including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (readers). screen), for both Windows and MAC users.
Notes, comments and feedback
Despite our best efforts to allow anyone to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of being made accessible, or lack an adequate technological solution to make them accessible. Still, we're continually improving our accessibility, adding, updating, and improving its features and features, and developing and adopting new technologies. All this to achieve the optimal level of accessibility, following technological advances. For assistance, please contact servicioalciudadano@unidadvictimas.gov.co