Un día cualquiera, por mi rebeldía, por terquedad, me le escapé por una ventana a mi mamá y me fui a bañar al río La Colorada, cerca al corregimiento El Centro (Barrancabermeja). Tenía ocho años y, por lo niña que era, desconocía que había una ‘orden’ de que nadie se podía bañar allá. Fui víctima de violencia sexual por parte de tres paramilitares. Ese día no llegué a la casa. A mí me encontró una señora que pasaba de casualidad y me llevó con mis papás. Creían que estaba muerta porque estaba como dormida y llena de sangre. Al verme, mi mamá empezó a gritar y entró en shock”.
Así relata parte de su tragedia Luz Marina Bejarano, una santandereana nacida en 1981 a orillas del río Opón, en la vereda La Caimana de Barrancabermeja. Sus papás, oriundos del Chocó, habían llegado a la región a buscarse la vida. Sus primeros años fueron felices. “Mi mamá decía que yo era rebelde y que me gustaba llevar la contraria en todo. Me la pasaba jugando a la orilla del río, cogiendo mangos y naranjas, molestando en los potreros. Incluso mi mamá recuerda que un día casi me ahogo en un caño por estar cruzándolo de lado a lado con unas papayas que me había cogido de una finca. Pero lo que más recuerdo es ir de pesca con anzuelos a la orilla del río; era una tradición y una felicidad cuando uno lograba pescar algo”.
En los ochenta, llegaron a la zona grupos armados ilegales y, con ellos, un problema más para los campesinos. Al que tenía tierras buenas, le tocaba o trabajar para los grupos armados o perder la tierra y la familia, explica Luz Marina.
Por entonces, su padre comenzó a militar en la Unión Patriótica (UP) y con ello empezaron las amenazas. Un día, a las seis de la tarde, un conocido le dijo: “vienen por usted, es mejor que se vayan”. Salieron sin dudarlo, caminando por trochas para evitar la carretera. “Debimos llegar a Puerto Nuevo y esperar a que pasara el carro que venía de Puerto Berrío hasta Barrancabermeja”, recuerda Luz Marina.
En el casco urbano su madre consiguió empleo planchando y lavando en casas de familia. Después, un señor le encargó a su papá cuidar una finca en el Campo 23, cerca del corregimiento El Centro, en la que le permitía sembrar y dividir a la mitad de lo que produjera.
El horror en la infancia
Fue en aquella época cuando el horror les tocó por primera vez, cuando la violación cometida por tres paramilitares junto al río truncó la infancia de Luz Marina. Incluso el policía que se encargaba de ayudarles con medicamentos—que
complementaban la medicina ancestral y tradicional que empleaba su madre—les dijo que era mejor que se fueran. “Si llevan a la niña al médico, le van a hacer preguntas y, si cuentan lo que pasó, pues los matan”, recuerda Luz Marina.
Dos años después, Luz Marina se topó por casualidad con uno de los atacantes y comenzó a recordar el calvario. Sus papás deciden abandonar la finca y volver a Barrancabermeja. Al día siguiente de haber salido, asesinaron al propietario de la finca que cuidaba su padre. La familia regresó al puerto petrolero con la vida rota y los sueños desbaratados.
La Unión Sindical Obrera (USO) les tendió la mano y les ofreció comida y albergue en sus instalaciones, a donde también llegaban otras familias desplazadas de la región. Al cabo de un tiempo se fueron a vivir al barrio 1º. de Mayo con una antigua conocida, que también ayudó a su madre a conseguir trabajo lavando y desengrasando los pantalones de los empleados y contratistas de Ecopetrol.
Aunque no le gustaba la escuela, Luz Marina completó sus estudios de primaria. “A pesar de ser indisciplinada y arrogante, me sostenían porque siempre obtenía el primero o segundo lugar en las calificaciones”, recuerda. Pero la desgracia no cesó: su padre se vio obligado a abandonar el país durante un tiempo por culpa de las amenazas que recibía como militante de la UP y cuando vuelve al país, ella culminó el bachillerato.
Y otro golpe más: el 28 de febrero de 1999 un grupo de paramilitares entró en el barrio Provivienda disparando indiscriminadamente. Mataron al padrino de su hermano y al marido de su hermana, a un taxista, dos comerciantes y un vendedor de lotería. De un joven y un taxista que fueron secuestrados no se volvió a saber nada.
La juventud en sociedad
Una vez graduada como técnica en comunicación social, Luz Marina empezó a trabajar en varias emisoras, se volvió más activa en asuntos sociales y se unió a organizaciones como Credhos, la Asociación Campesina del Vale del Río Cimitarra y la Asociación de Víctimas de Crímenes de Estado.
Posteriormente, se vinculó al PCN, una organización de comunidades negras con una fuerte formación política. “Conocí miles de historias que eran más crueles que la mía. Yo decía: ‘me arruinaron la vida, ya eso no lo puedo cambiar’; pero había historias como la de una señora que decía ‘me mataron a mis dos hijos, me violaron a mi hija, me violaron a mí’. Y yo la veía allí, de pie. Así que yo me cuestionaba: si ella está ahí, yo también debo seguir adelante”.
En ese entonces se graduó también como trabajadora social de la Universidad de la Paz en Barrancabermeja y llegó al colectivo de mujeres negras La Comadre, donde acompañó a víctimas de violencia sexual de todas las edades.
La recuperación emocional
Cuando decidió asistir a las sesiones de apoyo psicosocial con la Unidad para las Víctimas para su recuperación emocional, acordó con la psicóloga Alix Aguilar hacer el proceso de manera concertada. “Fue exitoso porque se logró sacar mucho dolor de las diez mujeres que asistimos. Alix es muy buena profesional y durante los encuentros que se hicieron en lugares cerrados para privacidad y comodidad mezclamos la parte ancestral con el trabajo psicosocial de la Unidad y fue ideal”, indica Luz Marina.
La parte ancestral de la que habla ya la había ella aplicado en su trabajo con víctimas de violencia sexual. Se trata de sanar las heridas “desde adentro, a través del acompañamiento colectivo, y desde la historia de todas comenzamos a mirar que lo que le duele a la una le duele a la otra. Comenzamos a perdonar, pero a nosotras mismas también por habernos culpado de algo sobre lo cual no teníamos la culpa. Es empezar a sanar desde adentro y empezar a mirar la vida de otra forma y dejar de culpar a Dios y a la vida por lo que nos pasó. El responsable es el victimario que lo hizo, seguramente porque se quiso sentir superior, porque creyó que con eso ganaba. Son procesos que comenzamos a hacer entre nosotras mismas”.
El liderazgo
Además de por su trabajo social, Luz Marina destaca por su papel de lideresa. Fue elegida integrante de la Mesa Distrital de Participación de Víctimas de Barrancabermeja para el periodo 2019-2021. A pesar de que piensa que el liderazgo se construye, cree que eso también lo lleva en la sangre, porque su padre siempre fue líder comunitario. “Fue algo bueno porque la mayoría de la mesa eran mujeres que ya conocía y con las cuales compartía en varios espacios. Hicimos un trabajo bueno y creo que la experiencia fue muy importante porque uno es el vocero de las víctimas y allí lo que se hace es ‘mandar obedeciendo’, como decimos nosotros los negros”.
La llegada de Iker
Con 35 años, Luz Marina quería descendencia, pero pensaba que no podía tener hijos. Esta vez la vida le regaló alegrías. Hoy es madre de un bebé llamado Iker Santiago. “Iker significa portador de buenas noticias. Le puse así porque, primero, supuestamente no podía tener hijos; luego, fue un embarazo de alto riesgo y además se adelantó su llegada. Es el niño que siempre quise; llegó en el momento preciso”. Así lo refleja el tatuaje de su brazo izquierdo compuesto por una luna, una estrella y la palabra Iker. “Él es esa estrella que llegó a mí”, agrega.
La indemnización
Al principio, Luz Marina no tenía intención de reclamar el monto de la indemnización que entrega la Unidad para las Víctimas a las personas afectadas por el conflicto armado. Una amiga le convenció para que lo hiciese. “Me sentía mal al coger ese dinero porque me traía los recuerdos de mi violentada infancia. Al final, lo reclamé
y se lo di todo a mi mamá. Compró algunos electrodomésticos y también le construyó una habitación más a la casa, que solo tenía dos, y además le pagó varios meses de arriendo a mi hermana que entonces estaba mal económicamente”, asegura.
Hoy, después de levantarse tantas veces en la vida, Luz Marina divide el tiempo entre sus tareas en Fumnemag, una asociación que reivindica los derechos de las mujeres negras del Magdalena Medio, su labor de apoyo a la gestión en el Centro Regional de Atención a Víctimas de Barrancabermeja y la crianza de Iker, la estrella inesperada que llegó para iluminar su vida. Luz Marina, a pesar de las dificultades, sigue adelante.
(Fin/CMC/COG)
Subscribe to our weekly newsletter with our latest news and news from The Unit for Victims.
Carrera 85D No. 46A – 65
San Cayetano logistics complex
Switchboard: +57 (601) 7965150
Medellin:
Calle 49 No 50-21 14th floor
Cafe Building
Zip Code: 050010
Línea nacional:
018000911119
switch phone:
57 (601) 426 11 11
Institutional mail:
servicioalciudadano@unidadvictimas.gov.co
Judicial notices:
notificaciones.juridicauariv@unidadvictimas.gov.co
Hours of operation:
Monday to Friday.
Ventanilla única:
08:00 a.m. – 04:00 p.m.
Unit for Victims
compliance status
We strongly believe that the Internet should be available and accessible to all, and we are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To accomplish this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at level AA. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide range of disabilities. Adhering to those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: people who are blind, people with motor disabilities, visually impaired, cognitively disabled, and more.
This website uses various technologies aimed at making it as accessible as possible at all times. We use an accessibility interface that allows people with specific disabilities to adjust the user interface (user interface) of the website and design it according to their personal needs.
In addition, the website uses an AI-based application that runs in the background and constantly optimizes its accessibility level. This application repairs the HTML of the website, adapts its functionality and behavior for screen readers used by blind users and for keyboard functions used by people with motor disabilities.
If you have found a malfunction or have ideas for improvement, we would be happy to hear from you. You can communicate with the operators of the website using the following email servicioalciudadano@unidadvictimas.gov.co
Screen reader and keyboard navigation
Our website implements the ARIA (Accessible Rich Internet Applications) attribute technique, along with several different behavior changes, to ensure that blind users who visit with screen readers can read, understand, and enjoy the features of the website. As soon as a user with a screen reader enters your site, they are immediately prompted to enter the screen reader profile so they can effectively navigate and operate your site. Here's how our website covers some of the most important screen reader requirements, along with console screenshots of code examples:
Screen Reader Optimization: We run a background process that learns website components from top to bottom, to ensure continued compliance even when the website is updated. In this process, we provide screen readers with meaningful data using the ARIA attribute set. For example, we provide accurate form tags; actionable icon descriptions (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guide for form inputs; roles of elements such as buttons, menus, modal dialogs (popups), and others. In addition, the background process scans all images on the website and provides an accurate and meaningful description based on Image Object Recognition as an ALT (alternative text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (Optical Character Recognition) technology. To activate screen reader settings at any time, users just need to press the Alt+1 keyboard combination. Screen reader users also receive automated prompts to activate screen reader mode as soon as they enter the website.
These settings are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the HTML of the website and adds various behaviors using JavaScript code to make the website work with the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdown menus with the arrow keys, close them with Esc, activate buttons and links using the Enter key, navigate between radio items and checkboxes using the arrow keys and complete them with the space bar or the Enter key. In addition, keyboard users will find quick navigation and content skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first site elements while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving keyboard focus to them as soon as they appear, and not allowing focus to drift away from it.
Users can also use shortcuts such as "M" (menus), "H" (headers), "F" (forms), "B" (buttons), and "G" (graphics) to jump to specific items.
Disability profiles accepted on our website
Epilepsy Safe Mode: This profile allows people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures resulting from flashing or flickering animations and risky color combinations.
Visually Impaired Mode: This mode adjusts the website for the comfort of visually impaired users such as impaired vision, tunnel vision, cataracts, glaucoma, and others.
Cognitive Impairment Mode – This mode provides different support options to help users with cognitive impairments such as dyslexia, autism, AVC, and others to focus on the essential elements of the website more easily.
ADHD Friendly Mode – This mode helps users with ADHD and neurodevelopmental disorders to read, navigate, and focus on the main elements of the website more easily, while significantly reducing distractions.
Blind Mode – This mode configures the website to be compatible with screen readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
Keyboard Navigation Profile (Motor Disability): This profile allows people with motor disabilities to operate the website using the Tab, Shift+Tab, and Enter keys on the keyboard. Users can also use shortcuts such as "M" (menus), "H" (headers), "F" (forms), "B" (buttons), and "G" (graphics) to jump to specific items.
Additional UI, layout, and readability tweaks
Font Settings: Users can increase and decrease its size, change its family (type), adjust spacing, alignment, line height, and more.
Color Settings: Users can select various color contrast profiles, such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap title, text, and background color combinations, with more than 7 different color options.
Animations: Epileptic users can stop all running animations with the click of a button. Interface-driven animations include videos, GIFs, and flashing CSS transitions.
Content Highlighting – Users can choose to emphasize important elements like links and titles. They can also choose to highlight only focused or suspended items.
Audio Mute: Users with hearing aids may experience headaches or other issues due to autoplay of audio. This option allows users to mute the entire website instantly.
Cognitive disorders: We use a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
Additional features: We provide users with the option to change the color and size of the cursor, use a print mode, enable a virtual keyboard, and many other features.
Browser and assistive technology support
Our goal is to support the widest possible range of browsers and assistive technologies, so our users can choose the tools that work best for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all the major systems that comprise more than 95 % of the user market share, including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (readers). screen), for both Windows and MAC users.
Notes, comments and feedback
Despite our best efforts to allow anyone to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of being made accessible, or lack an adequate technological solution to make them accessible. Still, we're continually improving our accessibility, adding, updating, and improving its features and features, and developing and adopting new technologies. All this to achieve the optimal level of accessibility, following technological advances. For assistance, please contact servicioalciudadano@unidadvictimas.gov.co