Por Vannesa Romero
En una tierra bañada por los ríos Guatapurí, Badillo, Ariguaní y Cesar, entre otros, donde el gran Cacique Upar de la etnia Chimila luchó con su cuerpo y alma contra los españoles, quienes lo obligaron a dar su último suspiro durante un juicio ausente de toda humanidad; en esa tierra llamada Valledupar, adornada con frondosidades de cedros, mangos, acacias, guanábanos, cañaguates y ceibas, nació esta mujer que supo cocinar con amor la receta de su vida.
Yulieth Maestre era feliz entre los aromas frutales y más cuando se trataba de comer con sus primos, sus cómplices de aventuras. “Nos la pasábamos subiendo al palo de mango y comiendo su fruto arriba en el copito, como le decíamos, en la punta del palo. Fue muy bonito eso”, recuerda Yulieth. Las carcajadas de todos ellos rompían el silencio de las calles calurosas cuando pasaban corriendo, volaban cometa, jugaban boliche… cuando la vida era diferente.
Pero a los 15 años Yulieth, junto con sus tías, conoció el amargo sabor de la violencia que llegó al tranquilo pueblo de El Alto de la Vuelta, donde un frente armado hizo de las suyas en aquella zona. La fría Bogotá la recibió como su nuevo hogar, donde no compartía sabores con su cálida Valledupar, pero que iba mostrándole ingredientes nuevos para una receta que había empezado hacía mucho y sin saberlo.
De la nada
“Nosotros somos cultivadores desde niños; en mi casa mis primos y todos cultivábamos café, arroz, algodón. A mí me llevaban desde chiquitica a coger algodón. A los 12 o 13 años comenzamos a cultivar frutas. Cuando me casé en Bogotá, empezamos un proyecto de hacer pulpas, mermeladas y jaleas”, comenta esta mujer que siempre recibe la vida con una sonrisa. Allí iniciaron casi sin un peso, pero con muchas ganas de mostrarle al mundo que la vida sabe diferente cuando el fogón no se deja apagar ni con la más dura prueba.
La licuadora de la casa era la única herramienta de trabajo. “Fue muy duro cuando empezamos porque no teníamos máquina para sellar, no teníamos nada. Comprábamos las bolsitas que tienen sellado fácil para empacar las pulpas”. Los pensamientos de cómo conseguir recursos dificultaban la conciliación del sueño, pero no el apetito de mostrar su talento.
Ya van cinco años de preparaciones y de aromas mezclados con manzanas, piñas, mangos, peras, fresas, moras, naranjas y frascos llenos de amor, de comprensión, de paciencia, de esperanza… y de todo lo que la vida le ha traído a Yulieth, incluso de esas lágrimas que un día transformaron la tristeza en el regocijo de sanar las heridas que no se ven.
No fue fácil, pero el camino pedregoso trajo consigo las manos de amigos que le guiaron en todo el proceso. “Nos metimos a un proyecto con Prosperidad Social y nos dieron los registros Invima y unas maquinarias. Estamos pegados de la mano de Dios, primeramente, que es el que me ha sacado adelante”, afirma.
Sazón para el alma
Los golpes la hicieron más fuerte y, desprovista de cualquier rencor, levantó sus manos, pero no para cobrar venganza, sino para arremangarse y cocinar con bondad, ternura y júbilo y permitir que la vida le añadiera otra esencia.
“Declaré en el mismo pueblo del que fui desplazada, pero no presté mucha atención, no declaré enseguida sino con el tiempo. Cuando me desplacé para Bogotá comencé a buscar a la Unidad para las Víctimas al saber que me podían brindar ayuda psicosocial para mí y para los niños”, explica Yulieth al reconocer la importancia de un alivio para el alma. “Uno casi siempre busca es una ayuda económica, pero pienso que la ayuda psicológica es hasta más importante que la plata, porque es lo que tenemos que sanar realmente”.
En la entidad le asesoraron sobre cómo mostrar sus productos, cómo venderlos y también la relacionaron con otras entidades que le brindaron ayuda. A ella no le da pena tocar puertas y mostrar lo que sabe hacer, porque ya ha demostrado que vende productos de calidad saludables e incluso aptos para diabéticos.
Nuevas recetas
La pandemia tocó hasta la fibra más delicada de algunos seres humanos y Yulieth no fue la excepción. Tuvo que decidirse a acudir, casa por casa, a la buena voluntad de sus vecinos en la localidad de Teusaquillo, en Bogotá, y comenzó a recoger una libra de arroz, dos de lentejas y varias más de cuanto pudieran dar. Amigos y familiares lo reunieron todo sobre una mesa y, con una bicicleta como ayuda, fueron donando los paquetes de mercados que lograron armar para los desplazados, los habitantes de calle, las madres que salían con sus hijos a rebuscarse un plato de comida y para las familias más necesitadas.
“Gracias a Dios lo pudimos hacer, pero a raíz de eso vimos otra necesidad y eran las personas que no tenían dónde cocinar. Entonces comenzamos a hacer 40 almuerzos para donarlos y eso se fue rápido, mejor dicho, no alcanzamos ni a llegar a dos cuadras cuando ya los repartimos todos”.
Fue un año que tuvo un inicio igual de duro que en otras oportunidades, pues tenía que pedir prestado un espacio para cocinar los almuerzos y, con todos esos obstáculos, lograron organizar 80 almuerzos para repartirlos en un carrito de mercado. “La suma siguió a 120, 200, 400, y a la fecha ya llevamos 10.900 almuerzos entregados gracias a Dios. Desde hace ocho meses, más o menos, tenemos nuestro propio restaurante para cocinar las comidas para donar”.
Yulieth sabe que pueden dar mucho más que eso y asegura que quieren ser parte de la solución y no del problema, quieren seguir ayudando a saciar el hambre de corazones que ya no le hallan sabor a la vida. “Ese es nuestro lema, queremos seguir apoyando y esperamos que la Unidad para las Víctimas nos siga ayudando, porque ya tenemos nuestros registros Invima. Ahora lo que necesitamos es un empujoncito para que las entidades nos colaboren y nos den la oportunidad de entrar para venderles, para así seguir generando empleo, porque teníamos 12 personas trabajando acá, pero quedamos en 6”.
El ingrediente perfecto
En sus sueños siempre existió la intención de darle la mano a todos y ahora lo reconoce como una de sus principales habilidades, como la preparación correcta para calmar la sed de aquel que fue desarraigado de su tierra. “La verdad, esto es algo que amo, me apasiona servir. Quiero estar en pro del prójimo y ayudar. Mientras Dios me dé vida y salud, hasta el último día que esté en esta tierra voy a servir”.
A aquellos que recibe con la dulzura de su voz, les dice que una indemnización es importante, pero el servirle a la comunidad es más gratificante porque “nosotros somos capaces de dar más que eso, más que una indemnización. Podemos dar amor, paz, tranquilidad, esperanza”.
Esa esperanza, como aquella que siempre lleva consigo, como aquella que tienen sus paisanos, la que inspira aquel monumento hecho por el maestro Jorge Maestre en homenaje al Gran Cacique Upar y que se puede admirar en la glorieta de la Terminal de Transportes de Valledupar, esa esperanza que la lleva a enfrentar el mundo para no darse por vencida, para seguir caminando día a día buscando corazones y enseñarles que pueden saborear el perdón cuando atizan el fuego de la fortaleza, esa que logró que Yulieth pudiera hacer que el sinsabor de una tragedia se endulzara con la pulpa del alma: el amor.
Subscribe to our weekly newsletter with our latest news and news from The Unit for Victims.
Carrera 85D No. 46A – 65
San Cayetano logistics complex
Switchboard: +57 (601) 7965150
Medellin:
Calle 49 No 50-21 14th floor
Cafe Building
Zip Code: 050010
Línea nacional:
018000911119
switch phone:
57 (601) 426 11 11
Institutional mail:
servicioalciudadano@unidadvictimas.gov.co
Judicial notices:
notificaciones.juridicauariv@unidadvictimas.gov.co
Hours of operation:
Monday to Friday.
Ventanilla única:
08:00 a.m. – 04:00 p.m.
Unit for Victims
compliance status
We strongly believe that the Internet should be available and accessible to all, and we are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To accomplish this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at level AA. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide range of disabilities. Adhering to those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: people who are blind, people with motor disabilities, visually impaired, cognitively disabled, and more.
This website uses various technologies aimed at making it as accessible as possible at all times. We use an accessibility interface that allows people with specific disabilities to adjust the user interface (user interface) of the website and design it according to their personal needs.
In addition, the website uses an AI-based application that runs in the background and constantly optimizes its accessibility level. This application repairs the HTML of the website, adapts its functionality and behavior for screen readers used by blind users and for keyboard functions used by people with motor disabilities.
If you have found a malfunction or have ideas for improvement, we would be happy to hear from you. You can communicate with the operators of the website using the following email servicioalciudadano@unidadvictimas.gov.co
Screen reader and keyboard navigation
Our website implements the ARIA (Accessible Rich Internet Applications) attribute technique, along with several different behavior changes, to ensure that blind users who visit with screen readers can read, understand, and enjoy the features of the website. As soon as a user with a screen reader enters your site, they are immediately prompted to enter the screen reader profile so they can effectively navigate and operate your site. Here's how our website covers some of the most important screen reader requirements, along with console screenshots of code examples:
Screen Reader Optimization: We run a background process that learns website components from top to bottom, to ensure continued compliance even when the website is updated. In this process, we provide screen readers with meaningful data using the ARIA attribute set. For example, we provide accurate form tags; actionable icon descriptions (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guide for form inputs; roles of elements such as buttons, menus, modal dialogs (popups), and others. In addition, the background process scans all images on the website and provides an accurate and meaningful description based on Image Object Recognition as an ALT (alternative text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (Optical Character Recognition) technology. To activate screen reader settings at any time, users just need to press the Alt+1 keyboard combination. Screen reader users also receive automated prompts to activate screen reader mode as soon as they enter the website.
These settings are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the HTML of the website and adds various behaviors using JavaScript code to make the website work with the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdown menus with the arrow keys, close them with Esc, activate buttons and links using the Enter key, navigate between radio items and checkboxes using the arrow keys and complete them with the space bar or the Enter key. In addition, keyboard users will find quick navigation and content skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first site elements while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving keyboard focus to them as soon as they appear, and not allowing focus to drift away from it.
Users can also use shortcuts such as "M" (menus), "H" (headers), "F" (forms), "B" (buttons), and "G" (graphics) to jump to specific items.
Disability profiles accepted on our website
Epilepsy Safe Mode: This profile allows people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures resulting from flashing or flickering animations and risky color combinations.
Visually Impaired Mode: This mode adjusts the website for the comfort of visually impaired users such as impaired vision, tunnel vision, cataracts, glaucoma, and others.
Cognitive Impairment Mode – This mode provides different support options to help users with cognitive impairments such as dyslexia, autism, AVC, and others to focus on the essential elements of the website more easily.
ADHD Friendly Mode – This mode helps users with ADHD and neurodevelopmental disorders to read, navigate, and focus on the main elements of the website more easily, while significantly reducing distractions.
Blind Mode – This mode configures the website to be compatible with screen readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
Keyboard Navigation Profile (Motor Disability): This profile allows people with motor disabilities to operate the website using the Tab, Shift+Tab, and Enter keys on the keyboard. Users can also use shortcuts such as "M" (menus), "H" (headers), "F" (forms), "B" (buttons), and "G" (graphics) to jump to specific items.
Additional UI, layout, and readability tweaks
Font Settings: Users can increase and decrease its size, change its family (type), adjust spacing, alignment, line height, and more.
Color Settings: Users can select various color contrast profiles, such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap title, text, and background color combinations, with more than 7 different color options.
Animations: Epileptic users can stop all running animations with the click of a button. Interface-driven animations include videos, GIFs, and flashing CSS transitions.
Content Highlighting – Users can choose to emphasize important elements like links and titles. They can also choose to highlight only focused or suspended items.
Audio Mute: Users with hearing aids may experience headaches or other issues due to autoplay of audio. This option allows users to mute the entire website instantly.
Cognitive disorders: We use a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
Additional features: We provide users with the option to change the color and size of the cursor, use a print mode, enable a virtual keyboard, and many other features.
Browser and assistive technology support
Our goal is to support the widest possible range of browsers and assistive technologies, so our users can choose the tools that work best for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all the major systems that comprise more than 95 % of the user market share, including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (readers). screen), for both Windows and MAC users.
Notes, comments and feedback
Despite our best efforts to allow anyone to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of being made accessible, or lack an adequate technological solution to make them accessible. Still, we're continually improving our accessibility, adding, updating, and improving its features and features, and developing and adopting new technologies. All this to achieve the optimal level of accessibility, following technological advances. For assistance, please contact servicioalciudadano@unidadvictimas.gov.co