Jocabeth Canoles Canoles es una joven de la comunidad de Macayepo, una población que sufrió la violencia ejercida por los grupos paramilitares hace 20 años. Ella lidera procesos de reconciliación en la región y hace parte de la Organización de Jóvenes Provocadores de Paz de la Alta Montaña.
El 14 de octubre del año 2000 las Autodefensas Unidas de Colombia (AUC), ingresaron al corregimiento de Macayepo, ubicado en la zona alta del municipio de El Carmen de Bolívar, en el departamento de Bolívar. Allí cobraron la vida de 12 personas y causaron el desplazamiento de cerca de 250 familias.
El conflicto armado trajo consigo el miedo, la desesperanza, un estigma para su gente y la desconfianza entre sus pobladores, factores que quieren dejar a un lado con procesos que permitan una verdadera transformación del territorio.
No ha sido fácil lograr su objetivo, entre caminatas, reuniones, el empoderamiento y la transferencia de liderazgo y conocimientos, quieren influir en las políticas del Estado y que les sean restablecidos sus derechos como víctimas del conflicto.
Veinte años después, así ve la región una joven nacida en la vereda Jojancito de este corregimiento. Es una líder nata que busca generar procesos de cambio, incentivando la participación de los jóvenes en espacios de integración y reconciliación.
“Mi nombre es Jocabeth Canoles Canoles, nací en la vereda Jojancito en el corregimiento de Macayepo. Actualmente vivo en Macayepo y pertenezco a la Organización Jóvenes Provocadores de Paz de la Alta Montaña. Siempre he estado rodeada de liderazgo ya que en mi familia siempre ha habido muchos líderes, líderes de iglesia, comunitarios, profesores”.
Según cuenta, su proceso inició en el 2014 cuando se dio la Gran Caminata Pacífica, una marcha campesina liderada por los pobladores de Macayepo, que terminó en la firma de 91 compromisos entre el Estado y la comunidad, para mejorar sus condiciones de vida.
“En esa caminata se destacaron muchos jóvenes por su liderazgo e iniciativas. Después de eso nos juntamos para organizar un grupo juvenil y le llamamos Jóvenes Provocadores de Paz. Nuestra primera intención era la reconciliación, la construcción de paz, ser provocadores porque debíamos provocar paz y no guerra. Empezamos recorriendo las veredas, diciéndoles a los jóvenes que queríamos hacer un grupo con muchos jóvenes, para poder tener incidencia en diferentes cosas, reconciliación, integración, medio ambiente y educación superior”, manifiesta Jocabeth.
El tema de la reconciliación, en medio de las barreras puestas por el conflicto, ha sido de gran trascendencia como ella lo expresa: “La comunidad de Macayepo ha tenido un papel importante, son los que siempre rompen el hielo e incentivan las relaciones con otras comunidades”.
Habla del papel de los jóvenes y de esas líneas invisibles que dejó la guerra: “Los jóvenes han colaborado mucho en el tema de reconciliación ya que son arriesgados y no les temen a muchas cosas. Al principio había muchas líneas invisibles y los jóvenes fueron los que traspasaron esas líneas para jugar fútbol, se venía de una vereda a otra y no le temían a lo que decían los grupos armados, comenzaron a no tenerles miedo. Con la organización hemos trabajado la reconciliación y la integración es lo que hemos llevado a las veredas, hemos corrido la voz y hemos tenido asertividad”.
Los campamentos, los campeonatos deportivos y los cacicazgos ecológicos han sido parte de las actividades lideradas por ellos, para construir una verdadera integración y consolidación de los jóvenes que hacen parte de los 14 corregimientos de la Alta Montaña, 11 de los cuales trabajan con la Unidad para las Víctimas, en su proceso de reparación colectiva.
“Además de trabajar en temas de reconciliación, integración, medio ambiente y educación superior, hacemos parte del comité de impulso del Sujeto de Reparación Colectiva de la Alta Montaña y del grupo de tejedores y tejedoras, esto nos ha incentivado a estudiar la Ley 1448 de 2011 y defender nuestros derechos de acuerdo con ello”, dice la joven.
Ellos se han destacado por impulsar iniciativas importantes y han demostrado su capacidad de liderazgo. En cada conmemoración participan con piezas teatrales y recrean lo que sucedió ese fatídico 14 de octubre de 2000 o el 21 de diciembre de 2004 cuando las familias desplazadas retornaron al territorio.
“A muchos no les gusta recordar. El año antepasado hicimos como jóvenes, una dramatización del 21 de diciembre conmemorando el retorno y recordamos esos momentos. Muchos de los señores que estaban en el evento lloraron porque recordaron la situación difícil y vemos que son heridas no han sanado y que no sanan de un día para otro, son heridas que duelen que hay que recordar para poder cambiar, para poder llegar a que se nos presten atención y sean reivindicados nuestros derechos”.
Ni las tierras, ni las cosechas ni las personas son las mismas en este corregimiento después del conflicto, como lo relata Jocabeth, pero tienen un grupo de personas que, con el deseo de un nuevo despertar, han dedicado parte de su vida a estos procesos, que se trasladan a las nuevas generaciones.
“La guerra ha dejado a las poblaciones mucho más pobres económicamente hablando. El aguacate era nuestro producto estrella y ya no lo podemos sembrar porque nuestras tierras están contaminadas. Lo traían de las veredas de La Sierra, La Cañada, Floral, Floralito, Lázaro, Pita, Jojancito, y se llenaban camiones de aguacates que se enviaban para Medellín”.
Pero la esperanza está más viva que nunca hacia un futuro mejor con el acompañamiento del Estado, como ella lo afirma: “Los campesinos y la gente de la región, están a la espera de una reparación transformadora”. Expresa que la intervención de los jóvenes es fundamental, “queremos trabajar en temas de emprendimiento, a los jóvenes no nos gustan tanto estar de reunión en reunión, de taller en taller como carrito viejo; ya no queremos hacer solo eventos y que las organizaciones vengan a hacer talleres y pedagogía, queremos que las organizaciones lleguen al territorio con ganas de apoyar nuestros emprendimientos”.
Dentro de las acciones implementadas en el Plan Integral de Reparación Colectiva de la Alta Montaña, que incluye a la población de Macayepo y que lidera la Unidad para las Víctimas, los jóvenes han logrado impulsar medidas restitución como la creación de escuelas deportivas. “Necesitamos verdaderas escuelas deportivas, que se adecuen espacios y lleguen profesores que dicten esas clases para que salgan profesionales y grandes competidores de la región, en las diferentes disciplinas”, dice Jocabeth.
Ellos también trabajan por recuperar la productividad en la región, incentivar la música en los jóvenes y evitar la deserción escolar, construyendo proyectos de vida que los lleven a estudiar carreras profesionales, esta última iniciativa contó con el apoyo de la Universidad de Cartagena a través del proyecto Fuerza Montemariana
“Fue un proyecto que se hizo en la Alta Montaña donde se capacitó a los profesores y se incentivó a los jóvenes con una acción que se llamaba Súbete a mi bus, donde vivimos el ambiente universitario. Eso fue un logro que tuvimos, la idea era que los jóvenes ingresaran directamente sin tener competir con jóvenes de Cartagena porque el nivel educativo es más alto, pero se logró el objetivo y lograron ingresar cuatro”, recuerda la joven líder.
Para Jocabeth Canoles siempre habrá una siguiente meta que cumplir para lograr el objetivo como jóvenes que promueven procesos de paz y reconciliación. “A nivel comunitario queremos ver un pueblo transformado con mejores viviendas, con proyectos de saneamiento básico y algo muy importante la conectividad que nos hace mucha falta, que se den los kioskos Vive Digital, zonas wifi que no tenemos. Los jóvenes necesitan hacer cursos virtuales que se puedan capacitar sin salir de su territorio y puedan aplicar los conocimientos, esto ayudaría a transformar mucho la región y el pueblo, es mi gran ilusión”, concluye.
Subscribe to our weekly newsletter with our latest news and news from The Unit for Victims.
Carrera 85D No. 46A – 65
San Cayetano logistics complex
Switchboard: +57 (601) 7965150
Medellin:
Calle 49 No 50-21 14th floor
Cafe Building
Zip Code: 050010
Línea nacional:
018000911119
switch phone:
57 (601) 426 11 11
Institutional mail:
servicioalciudadano@unidadvictimas.gov.co
Judicial notices:
notificaciones.juridicauariv@unidadvictimas.gov.co
Hours of operation:
Monday to Friday.
Ventanilla única:
08:00 a.m. – 04:00 p.m.
Unit for Victims
compliance status
We strongly believe that the Internet should be available and accessible to all, and we are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To accomplish this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at level AA. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide range of disabilities. Adhering to those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: people who are blind, people with motor disabilities, visually impaired, cognitively disabled, and more.
This website uses various technologies aimed at making it as accessible as possible at all times. We use an accessibility interface that allows people with specific disabilities to adjust the user interface (user interface) of the website and design it according to their personal needs.
In addition, the website uses an AI-based application that runs in the background and constantly optimizes its accessibility level. This application repairs the HTML of the website, adapts its functionality and behavior for screen readers used by blind users and for keyboard functions used by people with motor disabilities.
If you have found a malfunction or have ideas for improvement, we would be happy to hear from you. You can communicate with the operators of the website using the following email servicioalciudadano@unidadvictimas.gov.co
Screen reader and keyboard navigation
Our website implements the ARIA (Accessible Rich Internet Applications) attribute technique, along with several different behavior changes, to ensure that blind users who visit with screen readers can read, understand, and enjoy the features of the website. As soon as a user with a screen reader enters your site, they are immediately prompted to enter the screen reader profile so they can effectively navigate and operate your site. Here's how our website covers some of the most important screen reader requirements, along with console screenshots of code examples:
Screen Reader Optimization: We run a background process that learns website components from top to bottom, to ensure continued compliance even when the website is updated. In this process, we provide screen readers with meaningful data using the ARIA attribute set. For example, we provide accurate form tags; actionable icon descriptions (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guide for form inputs; roles of elements such as buttons, menus, modal dialogs (popups), and others. In addition, the background process scans all images on the website and provides an accurate and meaningful description based on Image Object Recognition as an ALT (alternative text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (Optical Character Recognition) technology. To activate screen reader settings at any time, users just need to press the Alt+1 keyboard combination. Screen reader users also receive automated prompts to activate screen reader mode as soon as they enter the website.
These settings are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the HTML of the website and adds various behaviors using JavaScript code to make the website work with the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdown menus with the arrow keys, close them with Esc, activate buttons and links using the Enter key, navigate between radio items and checkboxes using the arrow keys and complete them with the space bar or the Enter key. In addition, keyboard users will find quick navigation and content skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first site elements while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving keyboard focus to them as soon as they appear, and not allowing focus to drift away from it.
Users can also use shortcuts such as "M" (menus), "H" (headers), "F" (forms), "B" (buttons), and "G" (graphics) to jump to specific items.
Disability profiles accepted on our website
Epilepsy Safe Mode: This profile allows people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures resulting from flashing or flickering animations and risky color combinations.
Visually Impaired Mode: This mode adjusts the website for the comfort of visually impaired users such as impaired vision, tunnel vision, cataracts, glaucoma, and others.
Cognitive Impairment Mode – This mode provides different support options to help users with cognitive impairments such as dyslexia, autism, AVC, and others to focus on the essential elements of the website more easily.
ADHD Friendly Mode – This mode helps users with ADHD and neurodevelopmental disorders to read, navigate, and focus on the main elements of the website more easily, while significantly reducing distractions.
Blind Mode – This mode configures the website to be compatible with screen readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
Keyboard Navigation Profile (Motor Disability): This profile allows people with motor disabilities to operate the website using the Tab, Shift+Tab, and Enter keys on the keyboard. Users can also use shortcuts such as "M" (menus), "H" (headers), "F" (forms), "B" (buttons), and "G" (graphics) to jump to specific items.
Additional UI, layout, and readability tweaks
Font Settings: Users can increase and decrease its size, change its family (type), adjust spacing, alignment, line height, and more.
Color Settings: Users can select various color contrast profiles, such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap title, text, and background color combinations, with more than 7 different color options.
Animations: Epileptic users can stop all running animations with the click of a button. Interface-driven animations include videos, GIFs, and flashing CSS transitions.
Content Highlighting – Users can choose to emphasize important elements like links and titles. They can also choose to highlight only focused or suspended items.
Audio Mute: Users with hearing aids may experience headaches or other issues due to autoplay of audio. This option allows users to mute the entire website instantly.
Cognitive disorders: We use a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
Additional features: We provide users with the option to change the color and size of the cursor, use a print mode, enable a virtual keyboard, and many other features.
Browser and assistive technology support
Our goal is to support the widest possible range of browsers and assistive technologies, so our users can choose the tools that work best for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all the major systems that comprise more than 95 % of the user market share, including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (readers). screen), for both Windows and MAC users.
Notes, comments and feedback
Despite our best efforts to allow anyone to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of being made accessible, or lack an adequate technological solution to make them accessible. Still, we're continually improving our accessibility, adding, updating, and improving its features and features, and developing and adopting new technologies. All this to achieve the optimal level of accessibility, following technological advances. For assistance, please contact servicioalciudadano@unidadvictimas.gov.co