Con el perdón como piedra angular, Leticia Barreiro le muestra al mundo cómo sí se puede moldear un alma quebrantada por la guerra. Víctima del reclutamiento forzado a los 12 años y en el marco Día Internacional de la Niña, ella expone su historia como ejemplo para prevenir a las nuevas generaciones de niñas.
Por: Paola Vannesa Romero.
Acordes de guitarra como antesala a lo que será toda una abundancia de calma. Sonidos que evocan la tranquilidad que solo se puede hallar cuando se busca con el alma. Eso, precisamente, es lo que siente Leticia Barreiro cuando cierra los ojos y escucha “Al taller del maestro” de Alex Campos, una canción que invita a la humildad de permitir un cambio en manos del “maestro”.
No en vano es su canción favorita, tal vez porque su historia se ha venido escribiendo así, en manos de aquel “maestro” que no la juzgó, sino que le permitió perdonar, sanar su corazón curando cada herida causada por un conflicto armado que le robó hasta sus pensamientos. Con la firme decisión de comprender el significado de la indulgencia, Leticia ha podido recorrer este camino, un único camino: “Perdonándome a mí misma y a los demás, dejando todo atrás, tratando de no recordar el pasado. Ha sido la clave para ir sanando todo”, y tal cual lo piensa, buscando que esas heridas no sanen en falso porque “creo mucho en lo que dice la Biblia y dice que, si uno no perdona, no será perdonado.
Entonces cualquier cosa que haya ocurrido en el pasado, digo, tengo que perdonar porque si Dios me perdonó a mí que soy tan pecadora, pues cómo no voy a perdonar a otra persona”. Ese pasado al que se refiere es al que estuvo marcado por crudas realidades en campos de batalla, envueltas en falsas promesas de un mejor futuro para ella y su familia, tras ser reclutada por un grupo ilegal a los 12 años.
Realidades que, tal vez se pudieron evitar tomando varias acciones, una de ellas, que el Estado y la sociedad prioricen la educación pues “la falta de oportunidades es lo que lo lleva a uno a tomar malas decisiones y a buscar estos lugares”. “Uno mira eso como una opción de vida, como una salida”, expresa. Leticia muchas veces dudó de que fuera la educación uno de los caminos: “Yo muchas veces lo pensé también, yo quiero estudiar, termino un bachiller, pero no tengo dinero, nadie me va a ayudar con el estudio entonces, ¿De qué sirve el estudio? Y me mentalicé así, pero es que uno ve eso, una opción de vida, a uno de joven le pintan pajaritos en el aire y uno se cree todo.
Hay muchas personas que le dicen a uno, mire, acá le vamos a dar tal cosa, y uno se deja llevar por eso, pero es por la falta de oportunidades”. Y ahora, con 20 años y con conocimiento de causa de las realidades que aquejan a muchas niñas en el país, Leticia les envía un mensaje a aquellas jóvenes que han pasado por situaciones similares: “Uno nunca debe quedarse con una imagen de ellos que le dicen: venga que allí vamos a darle una mejor vida, le vamos a ayudar a su familia; porque todo eso es una farsa, es algo que utilizan ellos para que usted se vaya y piense que realmente su vida va a cambiar, pero no es así porque la realidad es otra, hay otras formas de buscar otra salida, de poder estudiar, de tener una mejor vida. Créame que eso no es una solución”. Por ello, este mensaje va acompañado de una reflexión que viene de un convencimiento profundo y es que “si ya pasaron por esto, que se den cuenta de lo valioso que es cada persona.
Es mucho tiempo el que uno pierde estando allá, realmente en busca de nada, entonces que ojalá puedan seguir con su vida común y corriente, que, si les pasó algo malo allá que den un perdón, perdonen a las personas para que puedan seguir su vida tranquilamente sin tener que pensar en nada de eso”.
Esta mujer nacida en La Macarena, Meta, uno de los accesos más conocidos para ir al río más bello del mundo: Caño Cristales, estuvo rodeada por la variada vegetación que solo este inigualable rinconcito del mundo puede tener y de allí es donde tiene los mejores recuerdos de su infancia como cuando salía toda la familia a la playa, comían tamales hechos con la exquisita receta secreta pues las manos de la abuela los moldeaban.
“Eso fue una vereda llamada El Alto Rosal, del municipio de La Macarena, Meta. Jugábamos con el balón, a la lleva, a cogernos, a tirarnos al río y disfrutábamos el tiempo en familia… estar con mis abuelos, papás, hermanos, primos… eran épocas muy esperadas y cosas que quedarán marcadas”, dice en medio de sonrisas. Esos bonitos recuerdos que permanecerán en su mente también son cultivados en su pequeña niña, su adorado tesoro, por quien haría lo que fuera necesario para que sea feliz. “Me gustaría que ella tuviera primero que todo el respeto ante todas las personas no importa su nacionalidad, si es de diferente raza, respeto ante todo”. Respeto, educación y honestidad es lo que le ha venido enseñando con el ejemplo y que “aprendiera que en la vida uno no tiene todo lo que se quiere, uno no tiene que estar al lado de un hombre para que le dé todo, sino que tiene que aprender a ser independiente, a conseguir lo suyo, eso se gana con mucho esfuerzo y si mi hija quiere estudiar pues yo hago lo que sea, le consigo para su estudio, pero necesito que sea alguien en la vida”.
Estas enseñanzas no podrían provenir de otras personas más que de sus padres y sus abuelos, personas que no se amilanaron nunca ante las labores del campo y que “siempre nos enseñaron que el trabajo es lo primordial en la vida. Uno tiene que sudarla y ganarse lo de uno, uno no puede esperar nada de nadie, sino que tiene que ganarse lo suyo. Crecimos en el campo, mi papá “contratiaba”, yo me iba a ayudarle, él nos llevaba y desde muy pequeños ayudábamos a sembrar plátanos, yuca, todo lo que se da en el campo y crecimos así”.
Esta joven amante de los camarones y con un gusto evidente por el inglés, se levanta cada día para atender el minimercado con el que saca adelante a su familia y, de paso, ayuda a los vecinos con cómodos precios pues en el marco de la pandemia, todos han sufrido. Es así como ese espíritu de ayuda constante no es solo con su negocio pues siempre ha querido ayudar a sanar heridas del cuerpo, tal vez por esa misma realidad cruel que vivió: “Siempre quise estudiar Medicina y quiero hacerlo. Estar en un hospital y poder ayudar a una persona que está mal, eso me llena de satisfacción”.
Pero allí no paran sus deseos pues quiere comprar una casa, mejorar su negocio y estudiar Medicina. “Ya cuando termine mis estudios, seguir trabajando, pero ya en un hospital. Bregar a sacar mi hija adelante. Me encantaría viajar, es uno de los más grandes sueños, conocer otro país. Meterme a algún grupo de turismo, me gusta entablar con turistas en restaurantes”, comenta y dice con energía y convicción: “Me gustaría ser la mejor doctora del país. Me gusta ayudar a personas que están muy mal”. Curarlas por fuera y, por qué no, decirles que también lo pueden hacer por dentro, así como un día “el maestro” lo hizo con ella. Así, permitiendo una abundante paz en el alma que sobrepasa cualquier deseo en el alma.
Subscribe to our weekly newsletter with our latest news and news from The Unit for Victims.
Carrera 85D No. 46A – 65
San Cayetano logistics complex
Switchboard: +57 (601) 7965150
Medellin:
Calle 49 No 50-21 14th floor
Cafe Building
Zip Code: 050010
Línea nacional:
018000911119
switch phone:
57 (601) 426 11 11
Institutional mail:
servicioalciudadano@unidadvictimas.gov.co
Judicial notices:
notificaciones.juridicauariv@unidadvictimas.gov.co
Hours of operation:
Monday to Friday.
Ventanilla única:
08:00 a.m. – 04:00 p.m.
Unit for Victims
compliance status
We strongly believe that the Internet should be available and accessible to all, and we are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To accomplish this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at level AA. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide range of disabilities. Adhering to those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: people who are blind, people with motor disabilities, visually impaired, cognitively disabled, and more.
This website uses various technologies aimed at making it as accessible as possible at all times. We use an accessibility interface that allows people with specific disabilities to adjust the user interface (user interface) of the website and design it according to their personal needs.
In addition, the website uses an AI-based application that runs in the background and constantly optimizes its accessibility level. This application repairs the HTML of the website, adapts its functionality and behavior for screen readers used by blind users and for keyboard functions used by people with motor disabilities.
If you have found a malfunction or have ideas for improvement, we would be happy to hear from you. You can communicate with the operators of the website using the following email servicioalciudadano@unidadvictimas.gov.co
Screen reader and keyboard navigation
Our website implements the ARIA (Accessible Rich Internet Applications) attribute technique, along with several different behavior changes, to ensure that blind users who visit with screen readers can read, understand, and enjoy the features of the website. As soon as a user with a screen reader enters your site, they are immediately prompted to enter the screen reader profile so they can effectively navigate and operate your site. Here's how our website covers some of the most important screen reader requirements, along with console screenshots of code examples:
Screen Reader Optimization: We run a background process that learns website components from top to bottom, to ensure continued compliance even when the website is updated. In this process, we provide screen readers with meaningful data using the ARIA attribute set. For example, we provide accurate form tags; actionable icon descriptions (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guide for form inputs; roles of elements such as buttons, menus, modal dialogs (popups), and others. In addition, the background process scans all images on the website and provides an accurate and meaningful description based on Image Object Recognition as an ALT (alternative text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (Optical Character Recognition) technology. To activate screen reader settings at any time, users just need to press the Alt+1 keyboard combination. Screen reader users also receive automated prompts to activate screen reader mode as soon as they enter the website.
These settings are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the HTML of the website and adds various behaviors using JavaScript code to make the website work with the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdown menus with the arrow keys, close them with Esc, activate buttons and links using the Enter key, navigate between radio items and checkboxes using the arrow keys and complete them with the space bar or the Enter key. In addition, keyboard users will find quick navigation and content skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first site elements while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving keyboard focus to them as soon as they appear, and not allowing focus to drift away from it.
Users can also use shortcuts such as "M" (menus), "H" (headers), "F" (forms), "B" (buttons), and "G" (graphics) to jump to specific items.
Disability profiles accepted on our website
Epilepsy Safe Mode: This profile allows people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures resulting from flashing or flickering animations and risky color combinations.
Visually Impaired Mode: This mode adjusts the website for the comfort of visually impaired users such as impaired vision, tunnel vision, cataracts, glaucoma, and others.
Cognitive Impairment Mode – This mode provides different support options to help users with cognitive impairments such as dyslexia, autism, AVC, and others to focus on the essential elements of the website more easily.
ADHD Friendly Mode – This mode helps users with ADHD and neurodevelopmental disorders to read, navigate, and focus on the main elements of the website more easily, while significantly reducing distractions.
Blind Mode – This mode configures the website to be compatible with screen readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
Keyboard Navigation Profile (Motor Disability): This profile allows people with motor disabilities to operate the website using the Tab, Shift+Tab, and Enter keys on the keyboard. Users can also use shortcuts such as "M" (menus), "H" (headers), "F" (forms), "B" (buttons), and "G" (graphics) to jump to specific items.
Additional UI, layout, and readability tweaks
Font Settings: Users can increase and decrease its size, change its family (type), adjust spacing, alignment, line height, and more.
Color Settings: Users can select various color contrast profiles, such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap title, text, and background color combinations, with more than 7 different color options.
Animations: Epileptic users can stop all running animations with the click of a button. Interface-driven animations include videos, GIFs, and flashing CSS transitions.
Content Highlighting – Users can choose to emphasize important elements like links and titles. They can also choose to highlight only focused or suspended items.
Audio Mute: Users with hearing aids may experience headaches or other issues due to autoplay of audio. This option allows users to mute the entire website instantly.
Cognitive disorders: We use a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
Additional features: We provide users with the option to change the color and size of the cursor, use a print mode, enable a virtual keyboard, and many other features.
Browser and assistive technology support
Our goal is to support the widest possible range of browsers and assistive technologies, so our users can choose the tools that work best for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all the major systems that comprise more than 95 % of the user market share, including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (readers). screen), for both Windows and MAC users.
Notes, comments and feedback
Despite our best efforts to allow anyone to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of being made accessible, or lack an adequate technological solution to make them accessible. Still, we're continually improving our accessibility, adding, updating, and improving its features and features, and developing and adopting new technologies. All this to achieve the optimal level of accessibility, following technological advances. For assistance, please contact servicioalciudadano@unidadvictimas.gov.co