“Antes del conflicto armado era lo más hermoso, era felicidad. Vivía con mi papá, mi mamá y mis nueve hermanos. No nos hacía falta nada”, inicia su relato Nidian Estrada Vides, una víctima del conflicto armado oriunda de El Roble, municipio de Sucre, ubicado en la región Caribe.
A sus 14 años llegó a la ciudad de Cartagena, desplazada por la violencia. Las Farc le arrebató la vida a su padre, y cuando cumplió 17 años, lejos de su tierra, se enteró que las Autodefensas habían desaparecido a su hermano mayor.
Atrás quedó la tranquilidad del campo. Este ya no era un sitio seguro para la familia. La ciudad era su único refugio.
En la ciudad, lejos de su lugar de origen y con la ayuda de familiares, reiniciaron sus vidas. Nidian continuó sus estudios y a la edad de 17 años empezó a trabajar como impulsadora en almacenes de la ciudad. “El trabajo fue difícil y muy duro. Uno acostumbrado a trabajar en el campo. Si se almorzaba no se cenaba, nos tocó pagar arriendo, vivir ‘arrejuntaos’. No lo teníamos todo pero no nos hacía falta nada”.
A los 18 años empezó a trabajar en una empresa en la zona industrial de Mamonal. “Estuve 10 años en esa empresa, me retiré y quedé cuatro años sin empleo. Me salió una oportunidad en una empresa de dulces típicos, trabajaba una semana sí y otra no. No había estabilidad y eso no ayudaba mucho a la economía de la casa”.
Allí conoció a los socios de la Dulcería La Mulata, microempresa que hoy gerencia, creada para impulsar el desarrollo económico de familias desplazadas por la violencia. “Ellos llegaron desde el corregimiento de San Cayetano, tratando de sobrevivir en esta ciudad. Nos quedamos desempleados y decidimos montar nuestra propia empresa. Con la experiencia que teníamos en la elaboración de los dulces, un poco de recursos y las ganas de salir adelante, empezamos el proyecto”.
Dulcería La Mulata, dulcería típica inició un 14 de octubre de 2014. Con la indemnización entregada por la Unidad para la Atención y Reparación a las Victimas, préstamos bancarios y apoyo de las familias, emprendieron su camino como empresarios.
Gracias a la ley 1448 de 2011, más víctimas acceden a los beneficios que otorga el Estado. Las indemnizaciones administrativas han permitido a familias salir adelante y mejorar sus ingresos.
Estos recursos son invertidos en proyectos productivos, compra de vivienda y creación de microempresas, entre otros, de acuerdo con la necesidad de cada persona o familia beneficiadas.
“No teníamos ni para un caldero. Con los recursos que conseguimos y la indemnización, empezamos a elaborar bolitas de ajonjolí, alegrías, conserva de plátano, cocadas y bolitas de tamarindo. Íbamos de tienda en tienda ofreciendo los productos”, relató Nidian.
Gracias a la política de atención a las víctimas, la oferta institucional está a su disposición. Vivienda, educación, créditos bancarios, empleo, hacen parte del paquete de ofertas
“El siguiente paso fue empezar el proceso de capacitación con el SENA y certificarnos. Esto nos ha permitido entregar un mejor producto a nuestro clientes”
Este año La Mulata cumple 4 años, ya se encuentra certificados por INVIMA
“Al principio nos asustamos con la visita de INVIMA pero gracias a esa certificación hoy podemos distribuir nuestros productos en otros mercados. Empezamos en tiendas y ahora estamos en el sector hotelero de la ciudad”.
Otro de sus objetivos era distribuir sus productos a los turistas que llegan a diario a la Heroica a través del Aeropuerto Rafael Núñez. “Alzamos vuelo”, cuenta Nidian con una sonrisa.
“La Certificación nos abrió muchas puertas. A los visitantes extranjeros les encantan nuestros productos típicos y vimos en el Aeropuerto una de nuestras mejores opciones para dar a conocer lo que hacemos con mucho amor y esfuerzo. Con este paso de gigante nos damos cuenta que todo lo que pasamos, valió la pena y vamos para adelante”.
Nidian, como sus socios, son un ejemplo para todos los que llegan a la ciudad, buscando mejores oportunidades. La violencia no los destruyó. Para ellos, los hechos que recuerdan con dolor, sirvieron para coger fuerzas, sanar heridas y ayudar a más víctimas del conflicto.
En la actualidad la microempresa cuenta con seis empleados que elaboran, por mes, un promedio de 1.000 cajas surtidas con productos típicos.
Entre sus clientes mayoritarios se encuentran tiendas especializadas, hoteles de las ciudades de Cartagena, Barranquilla y Santa Marta, el Aeropuerto de Cartagena de Indias. A menor escala distribuye sus productos en el portal de Los Dulces, lugar emblemático de la ciudad heroica.
Amplió también su oferta. El portafolio de La Mulata, dulcería típica incluye bolas de tamarindo, bolitas de ajonjolí, alegría, conserva de plátano, cocadas tradicionales y con pulpa de guayaba y piña. “Hemos innovado en la forma de la cocada y ya ofrecemos una de mayor tamaño como la hacen las palenqueras tradicionales en la región, a petición de nuestra clientela”, manifiesta.
Las redes sociales han sido su gran aliado. La tecnología ha permitido cruzar fronteras. En su página de Instagram @lamulata.dulceriatipica y en Facebook: la mulata dulcería típica, clientes nacionales e internacionales conocen de los dulces típicos de la región. También cuentan con servicio a domicilio. Esto ha permitido aumentar sus ingresos.
“Queremos alzar el vuelo. A futuro nos vemos como grandes empresarios. Esto apenas comienza y estamos dispuestos a seguir con este sueño que una vez comenzamos solo tres y que hoy genera empleo a los más necesitados”.
La Mulata, dulcería típica se encuentra ubicada en el barrio San José de los Campanos al sur de la ciudad. Un lugar humilde que acogió a este grupo de guerreros para emprender el camino hacia el éxito. Un camino que llegó a causa del conflicto armado, que los unió como hermanos y que les permitió llevar la bandera del liderazgo y el emprendimiento.
Hoy son capaces como Nidian de contar su historia, teniendo vivo el recuerdo de los que se fueron a causa de la guerra. Una guerra que no pidieron, que no buscaron y que dejó secuelas en su cuerpo y en su alma.
Ya son otros tiempos, la Paz está llegando a los territorios. Las garantías de no repetición se cumplen y con ello la esperanza renace.
A pesar de vivir en la ciudad añoran a su pueblo y regresan a él, para llenarse del aire puro del campo.
“Extraño mucho mi pueblo. Parte de mi niñez quedó allá. De pronto mi vida, y las de todos los que estamos aquí, hubiera sido diferente si la violencia no hubiera llegado, pero vamos para adelante, siempre con fe y esperanza.”
Nidian hace parte de las más de 6 mil víctimas sujetas de atención en el departamento de Bolívar, una región donde operaron siete grupos ilegales dentro de los que se encontraban la guerrilla de las FARC y las Autodefensas Unidas de Colombia.
Muchas cosas faltan por hacer, proyectos que emprender, lugares que conocer, sueños que cumplir.
Con esta empresa han sacado adelante a sus familias. Las nuevas generaciones se alimentan de la memoria de los mayores, personas que conocieron de cerca el conflicto y que luchan por construir un mejor país para sus hijos.
La paz duradera anhelada está llegando y se está edificando en bases fuertes conformadas por las más de 8 mil víctimas que hoy atiende el Estado.
Muchas voluntades unidas logran sacar adelante a un país lleno de gente alegre que, a pesar de la adversidad, logra salir adelante.
El futuro pintado por las víctimas es casi mágico. La violencia no les arrebató las ganar de soñar con grandes cosas. Son capaces de sanarse y ayudar a sanar las heridas de otras personas. A través de su empuje transforman vidas y aportan al desarrollo que una población.
Cuando le preguntamos a Nidian cómo se veía en el futuro solo manifestó: “Quiero volar alto, alzar el vuelo, agrandar esta microempresa y cumplir con nuestro objetivo, ayudar a más víctimas como nosotros a salir adelante”.
Escrita por: Patricia del Carmen Díaz
Subscribe to our weekly newsletter with our latest news and news from The Unit for Victims.
Carrera 85D No. 46A – 65
San Cayetano logistics complex
Switchboard: +57 (601) 7965150
Medellin:
Calle 49 No 50-21 14th floor
Cafe Building
Zip Code: 050010
Línea nacional:
018000911119
switch phone:
57 (601) 426 11 11
Institutional mail:
servicioalciudadano@unidadvictimas.gov.co
Judicial notices:
notificaciones.juridicauariv@unidadvictimas.gov.co
Hours of operation:
Monday to Friday.
Ventanilla única:
08:00 a.m. – 04:00 p.m.
Unit for Victims
compliance status
We strongly believe that the Internet should be available and accessible to all, and we are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To accomplish this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at level AA. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide range of disabilities. Adhering to those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: people who are blind, people with motor disabilities, visually impaired, cognitively disabled, and more.
This website uses various technologies aimed at making it as accessible as possible at all times. We use an accessibility interface that allows people with specific disabilities to adjust the user interface (user interface) of the website and design it according to their personal needs.
In addition, the website uses an AI-based application that runs in the background and constantly optimizes its accessibility level. This application repairs the HTML of the website, adapts its functionality and behavior for screen readers used by blind users and for keyboard functions used by people with motor disabilities.
If you have found a malfunction or have ideas for improvement, we would be happy to hear from you. You can communicate with the operators of the website using the following email servicioalciudadano@unidadvictimas.gov.co
Screen reader and keyboard navigation
Our website implements the ARIA (Accessible Rich Internet Applications) attribute technique, along with several different behavior changes, to ensure that blind users who visit with screen readers can read, understand, and enjoy the features of the website. As soon as a user with a screen reader enters your site, they are immediately prompted to enter the screen reader profile so they can effectively navigate and operate your site. Here's how our website covers some of the most important screen reader requirements, along with console screenshots of code examples:
Screen Reader Optimization: We run a background process that learns website components from top to bottom, to ensure continued compliance even when the website is updated. In this process, we provide screen readers with meaningful data using the ARIA attribute set. For example, we provide accurate form tags; actionable icon descriptions (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guide for form inputs; roles of elements such as buttons, menus, modal dialogs (popups), and others. In addition, the background process scans all images on the website and provides an accurate and meaningful description based on Image Object Recognition as an ALT (alternative text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (Optical Character Recognition) technology. To activate screen reader settings at any time, users just need to press the Alt+1 keyboard combination. Screen reader users also receive automated prompts to activate screen reader mode as soon as they enter the website.
These settings are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the HTML of the website and adds various behaviors using JavaScript code to make the website work with the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdown menus with the arrow keys, close them with Esc, activate buttons and links using the Enter key, navigate between radio items and checkboxes using the arrow keys and complete them with the space bar or the Enter key. In addition, keyboard users will find quick navigation and content skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first site elements while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving keyboard focus to them as soon as they appear, and not allowing focus to drift away from it.
Users can also use shortcuts such as "M" (menus), "H" (headers), "F" (forms), "B" (buttons), and "G" (graphics) to jump to specific items.
Disability profiles accepted on our website
Epilepsy Safe Mode: This profile allows people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures resulting from flashing or flickering animations and risky color combinations.
Visually Impaired Mode: This mode adjusts the website for the comfort of visually impaired users such as impaired vision, tunnel vision, cataracts, glaucoma, and others.
Cognitive Impairment Mode – This mode provides different support options to help users with cognitive impairments such as dyslexia, autism, AVC, and others to focus on the essential elements of the website more easily.
ADHD Friendly Mode – This mode helps users with ADHD and neurodevelopmental disorders to read, navigate, and focus on the main elements of the website more easily, while significantly reducing distractions.
Blind Mode – This mode configures the website to be compatible with screen readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
Keyboard Navigation Profile (Motor Disability): This profile allows people with motor disabilities to operate the website using the Tab, Shift+Tab, and Enter keys on the keyboard. Users can also use shortcuts such as "M" (menus), "H" (headers), "F" (forms), "B" (buttons), and "G" (graphics) to jump to specific items.
Additional UI, layout, and readability tweaks
Font Settings: Users can increase and decrease its size, change its family (type), adjust spacing, alignment, line height, and more.
Color Settings: Users can select various color contrast profiles, such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap title, text, and background color combinations, with more than 7 different color options.
Animations: Epileptic users can stop all running animations with the click of a button. Interface-driven animations include videos, GIFs, and flashing CSS transitions.
Content Highlighting – Users can choose to emphasize important elements like links and titles. They can also choose to highlight only focused or suspended items.
Audio Mute: Users with hearing aids may experience headaches or other issues due to autoplay of audio. This option allows users to mute the entire website instantly.
Cognitive disorders: We use a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
Additional features: We provide users with the option to change the color and size of the cursor, use a print mode, enable a virtual keyboard, and many other features.
Browser and assistive technology support
Our goal is to support the widest possible range of browsers and assistive technologies, so our users can choose the tools that work best for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all the major systems that comprise more than 95 % of the user market share, including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (readers). screen), for both Windows and MAC users.
Notes, comments and feedback
Despite our best efforts to allow anyone to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of being made accessible, or lack an adequate technological solution to make them accessible. Still, we're continually improving our accessibility, adding, updating, and improving its features and features, and developing and adopting new technologies. All this to achieve the optimal level of accessibility, following technological advances. For assistance, please contact servicioalciudadano@unidadvictimas.gov.co