La congoja desplazó a la incertidumbre cuando la Policía, el 24 de agosto del 2005, le dijo a la familia de Marilyn Rojas Sierra –quien en ese entonces tenía 10 años– que fuera a reconocer los cadáveres de sus familiares. “A mí no me querían dejar ver los cuerpos porque los dejaron muy mal. A mi papá lo reconocí por las manitos, a él lo degollaron, lo torturaron y le pegaron muchos tiros, igual que a mi hermanastro. Ambos estaban irreconocibles e hinchados porque había pasado un día de muertos”.
Con una voz que delata que los recuerdos todavía trizan su corazón, Marilyn, ahora de 22 años, rememora el día en que encontraron los cuerpos de Cayito y de Diego Alberto –padrastro y hermanastro– botados al lado de un tanque de agua en un sitio llamado el Cajón, cerca al municipio cundinamarqués de Guayabal de Síquima, la Puerta de Oro del Magdalena centro.
“Sabíamos que habían sido las Águilas Negras – grupo paramilitar que operaba en la región– porque dejaron un panfleto y porque ellos venían cobrándole vacuna desde un tiempo atrás a mi papá. De todos nosotros, la más afectada con la muerte de mi papá fue mi mamá porque ella lo amaba mucho. Ella estaba en shock, no entendía nada, estaba como pasmada. La misa fue en la parroquia y los enterramos en el cementerio de Guayabal junto al cuerpo de la mamá de mi hermanastro, quien había muerto de cáncer”.
El origen del sentimiento que su madre y el resto de la familia profesaba por Cayito data del momento en que el abandono de su padre biológico fue suplantado por la bienvenida que él les dio en su vida. “Después de que mi papá biológico solamente nos reconoció y se fue, conocimos al que sería mi papá de crianza, una persona que nos acogió a todos los siete –a mi mamá y a nosotros seis–”.
Él se llamaba Arcadio López Barbosa, le enseñó muchas cosas, muchos valores y con él vivieron unos cinco o seis años. A él siempre lo vio cómo su papá y porque Cayito, como le decían a Arcadio, le brindaba amor, la apoyaba en todo, los llevaba a la escuela, les ayudaba con las tareas y los cuidaba mucho como si fueran sus propios hijos. Con él pasaron de tener solo una comida al día a los tres ‘golpes’ reglamentarios. “Fue un excelente papá, mi mamá dejó de trabajar porque con él nos cambió el nivel de vida y respondió por todos, y del día que lo asesinaron recuerdo mucho que me dijo que yo tenía que ser la mejor en todo”, anota Marilyn.
Pero la zozobra regresó a la familia de Marilyn. “Después de la muerte de mi papá, como a las dos semanas, comenzamos a recibir amenazas y panfletos que decían ‘váyanse de aquí, que esta propiedad no les pertenece’. A uno de mis hermanitos, que tenía 11 años, casi lo matan: lo golpearon y le pusieron un arma en la cabeza”.
No querían abandonar la región, pero por tranquilidad decidieron desplazarse a Bogotá, donde su tradición campesina no congenió con la turba de la capital, que ahorcaba sus esperanzas de supervivencia. A los tres meses, luego de enterarse –por parte de familiares de su mamá– que en Guayabal las cosas estaban un poco calmadas, decidieron regresar.
“En Guayabal tocó empezar de cero porque ya no teníamos nada. Sin embargo, volvieron las amenazas e incluso como nos veían a todos pequeños, solos con mi mamá y vulnerables, unos familiares intentaron violarnos a mí y a una de mis hermanas… ¡qué falta nos hacía Cayito! Ya no teníamos de quién recibir un consejo” agrega.
El estudio
De todos los hermanos, Marilyn era la única que asistía al colegio porque a ellos las necesidades los obligaron a abandonar la tiza y el tablero. Coronó el bachillerato, se inscribió al Sena –luego de una convocatoria que hicieron en el pueblo–; se graduó como Tecnóloga en Análisis y Desarrollo de Sistemas de Información; hizo las pasantías en Bojacá –en una empresa de flores en el área de sistemas– y se vinculó con el Instituto de Medicina Legal, en Bogotá, en el área de sistemas.
Vivía en el barrio Olaya, en una habitación. Pero se le venció el contrato y sobrevivió con la liquidación hasta que se le acabó el dinero. Desgastó tacones hasta que consiguió trabajo en un banco donde actualizó los datos de los clientes, fue líder de mesa y, finalmente, auditora de posdesembolsos.
El Fondo de educación para las víctimas
“Un día, trabajando en el banco me enteré del Fondo Educativo para Víctimas, entre el Icetex, la Unidad para las Víctimas, además de otras entidades. Gracias a eso logré entrar al Politécnico Grancolombiano a estudiar Ingeniería de Sistemas, momento muy bonito para mí porque estaba realizando mi sueño de estudiar en una universidad y, además, ese día era mi cumpleaños”, dice.
Su felicidad se debió al Fondo de Reparación para el Acceso, Permanencia y Graduación en Educación Superior, un convenio entre el Ministerio de Educación, la Secretaría de Educación Distrital, el Icetex y la Unidad para las Víctimas, que busca a través de créditos 100% condonables que las victimas puedan acceder a programas universitarios, con el fin de reconstruir su proyecto de vida y contribuir a la construcción de una nueva sociedad con más oportunidades.
En el marco de este programa y como un requisito para la condonación, los estudiantes deben realizar un proyecto de pedagogía social que busca aportar al proceso de reparación integral a las víctimas, son víctimas apoyando víctimas desde su experticia profesional.
De la tristeza al perdón
Para comienzos del 2017, Marilyn ya no trabajaba en el banco pero un día recibió una buena noticia. “En marzo me llamaron del Fondo Educativo de la Unidad para las Víctimas y me dijeron que había una convocatoria laboral para darle una oportunidad a los jóvenes beneficiarios del Fondo para que entraran a trabajar con el operador de la Unidad. Envié la hoja de vida y, finalmente, nos vincularon a 15 personas”, dice Marylin.
Tuvo una semana de inducción porque a pesar de que son víctimas desconocen la forma de atender a otras víctimas. “Me tocó separar los roles, porque ahora soy funcionaria. Muchas veces cuando estoy atendiendo a una víctima por teléfono y se pone a llorar, yo pienso que a mí me pasó algo, pero que seguro a esta persona le pasó algo peor, entonces debo escucharla y darle orientación y ayuda, porque entre las mismas víctimas nos ayudamos para que en conjunto podamos recordar el pasado sin llorar”, indica Marilyn.
El trato diario con víctimas no ha logrado blindar sus sentimientos del dolor del pasado, ya que cuando asesinaron a su padre ni ella ni su familia tuvieron acompañamiento psicológico. “Ahora por parte de la universidad voy a un psicólogo y ya no es tan duro hablar de mi tragedia, por eso creo que puedo hablar y escuchar a una persona víctima y darle un consejo diciéndole ‘usted vale muchísimo más que sus adversidades’”.
Lo que sí ya no la asalta es la rabia por los victimarios a quienes perdonaría si le llegaran a demostrar arrepentimiento. “Yo tampoco puedo seguir guardando rencor en mi corazón; seguro que uno no olvida pero sí puede perdonar de corazón, además porque quizá a la persona que cometió el crimen la obligaron sus mandos superiores a hacer eso”.
También por eso, frente al proceso de paz entre el Gobierno y las Farc, “simplemente lo apoyo porque como víctima y como ser humano el día de mañana, cuando tenga la oportunidad de ser mamá, no quiero que mis hijos ni mis sobrinos sufran lo que nosotros vivimos con el conflicto armado”, concluye.
Ahora, Marilyn cursa décimo semestre, rezuma alegría tal vez porque al evocar a Cayito transita la ranchera de Antonio Aguilar: “Qué falta me hace mi padre… cómo lo voy a olvidar, siempre lo tengo presente, cómo lo voy a olvidar, siempre lo tengo en mi mente, él me enseñó a trabajar, me aconsejó a ser decente, él me enseño el buen camino y a vivir como la gente…”.
Subscribe to our weekly newsletter with our latest news and news from The Unit for Victims.
Carrera 85D No. 46A – 65
San Cayetano logistics complex
Switchboard: +57 (601) 7965150
Medellin:
Calle 49 No 50-21 14th floor
Cafe Building
Zip Code: 050010
Línea nacional:
018000911119
switch phone:
57 (601) 426 11 11
Institutional mail:
servicioalciudadano@unidadvictimas.gov.co
Judicial notices:
notificaciones.juridicauariv@unidadvictimas.gov.co
Hours of operation:
Monday to Friday.
Ventanilla única:
08:00 a.m. – 04:00 p.m.
Unit for Victims
compliance status
We strongly believe that the Internet should be available and accessible to all, and we are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To accomplish this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at level AA. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide range of disabilities. Adhering to those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: people who are blind, people with motor disabilities, visually impaired, cognitively disabled, and more.
This website uses various technologies aimed at making it as accessible as possible at all times. We use an accessibility interface that allows people with specific disabilities to adjust the user interface (user interface) of the website and design it according to their personal needs.
In addition, the website uses an AI-based application that runs in the background and constantly optimizes its accessibility level. This application repairs the HTML of the website, adapts its functionality and behavior for screen readers used by blind users and for keyboard functions used by people with motor disabilities.
If you have found a malfunction or have ideas for improvement, we would be happy to hear from you. You can communicate with the operators of the website using the following email servicioalciudadano@unidadvictimas.gov.co
Screen reader and keyboard navigation
Our website implements the ARIA (Accessible Rich Internet Applications) attribute technique, along with several different behavior changes, to ensure that blind users who visit with screen readers can read, understand, and enjoy the features of the website. As soon as a user with a screen reader enters your site, they are immediately prompted to enter the screen reader profile so they can effectively navigate and operate your site. Here's how our website covers some of the most important screen reader requirements, along with console screenshots of code examples:
Screen Reader Optimization: We run a background process that learns website components from top to bottom, to ensure continued compliance even when the website is updated. In this process, we provide screen readers with meaningful data using the ARIA attribute set. For example, we provide accurate form tags; actionable icon descriptions (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guide for form inputs; roles of elements such as buttons, menus, modal dialogs (popups), and others. In addition, the background process scans all images on the website and provides an accurate and meaningful description based on Image Object Recognition as an ALT (alternative text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (Optical Character Recognition) technology. To activate screen reader settings at any time, users just need to press the Alt+1 keyboard combination. Screen reader users also receive automated prompts to activate screen reader mode as soon as they enter the website.
These settings are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the HTML of the website and adds various behaviors using JavaScript code to make the website work with the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdown menus with the arrow keys, close them with Esc, activate buttons and links using the Enter key, navigate between radio items and checkboxes using the arrow keys and complete them with the space bar or the Enter key. In addition, keyboard users will find quick navigation and content skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first site elements while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving keyboard focus to them as soon as they appear, and not allowing focus to drift away from it.
Users can also use shortcuts such as "M" (menus), "H" (headers), "F" (forms), "B" (buttons), and "G" (graphics) to jump to specific items.
Disability profiles accepted on our website
Epilepsy Safe Mode: This profile allows people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures resulting from flashing or flickering animations and risky color combinations.
Visually Impaired Mode: This mode adjusts the website for the comfort of visually impaired users such as impaired vision, tunnel vision, cataracts, glaucoma, and others.
Cognitive Impairment Mode – This mode provides different support options to help users with cognitive impairments such as dyslexia, autism, AVC, and others to focus on the essential elements of the website more easily.
ADHD Friendly Mode – This mode helps users with ADHD and neurodevelopmental disorders to read, navigate, and focus on the main elements of the website more easily, while significantly reducing distractions.
Blind Mode – This mode configures the website to be compatible with screen readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
Keyboard Navigation Profile (Motor Disability): This profile allows people with motor disabilities to operate the website using the Tab, Shift+Tab, and Enter keys on the keyboard. Users can also use shortcuts such as "M" (menus), "H" (headers), "F" (forms), "B" (buttons), and "G" (graphics) to jump to specific items.
Additional UI, layout, and readability tweaks
Font Settings: Users can increase and decrease its size, change its family (type), adjust spacing, alignment, line height, and more.
Color Settings: Users can select various color contrast profiles, such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap title, text, and background color combinations, with more than 7 different color options.
Animations: Epileptic users can stop all running animations with the click of a button. Interface-driven animations include videos, GIFs, and flashing CSS transitions.
Content Highlighting – Users can choose to emphasize important elements like links and titles. They can also choose to highlight only focused or suspended items.
Audio Mute: Users with hearing aids may experience headaches or other issues due to autoplay of audio. This option allows users to mute the entire website instantly.
Cognitive disorders: We use a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
Additional features: We provide users with the option to change the color and size of the cursor, use a print mode, enable a virtual keyboard, and many other features.
Browser and assistive technology support
Our goal is to support the widest possible range of browsers and assistive technologies, so our users can choose the tools that work best for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all the major systems that comprise more than 95 % of the user market share, including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (readers). screen), for both Windows and MAC users.
Notes, comments and feedback
Despite our best efforts to allow anyone to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of being made accessible, or lack an adequate technological solution to make them accessible. Still, we're continually improving our accessibility, adding, updating, and improving its features and features, and developing and adopting new technologies. All this to achieve the optimal level of accessibility, following technological advances. For assistance, please contact servicioalciudadano@unidadvictimas.gov.co