La Hormiga, Putumayo, fue epicentro de varias incursiones guerrilleras en épocas anteriores, sitio de enfrentamiento de grupos al margen de la ley, de donde Luz Marina y Henry Gaviria, protagonistas de esta historia, también fueron desplazados.
Luz Marina Narváez Gutiérrez es una mujer cafetera que en ocasiones requiere de más de 24 horas al día para adelantar sus múltiples tareas familiares y del campo. Ser ama de casa, ayudar en el proceso de transformación del café y cuidar de la familia, en especial de su hija con discapacidad cognitiva, hacen que un día en la vida de esta aguerrida líder transcurra con la velocidad de un rayo.
“Lo más verraco de todo lo que me toca hacer es manejar trabajadores, hay que hacerles de comer, algunos sí se comen todo lo que uno les da, pero hay otros que son muy exigentes; manejar gente es lo más complicado de todo este tema, además tengo un niña enferma (problemas motrices y cognitivos) lo cual me quita mucho tiempo para las cosas por atender, pero todo lo hago con agrado y dándole siempre gracias a Dios”, comenta Luz.
La hija que cuida con tanto cariño desde hace 31 años se llama María Cielo: “Ha sido muy difícil todo este proceso con ella, son tres décadas que llevamos sufriendo, pero a la vez ha sido un proceso que ha valido la pena; para mí, la niña es una bendición de Dios y lucho para poder tenerla en las mejores condiciones posibles”.
La familia conformada por seis miembros -ella, su esposo Henry, dos hijos y dos niñas- llegó a Santa Rosa de Cabal, Risaralda, hace casi una década: “Tengo que darle gracias por todo el apoyo que hemos recibido a la Unidad para las Víctimas y las demás entidades del Estado; cuando llegamos nos encontramos con una casa pequeña, que con el tiempo fuimos transformando, debido a la situación que tuvimos con la niña; nosotros ya habíamos recibido la indemnización administrativa por parte de la Unidad, por el tema del desplazamiento forzado”.
Con el dinero de la indemnización Luz Marina y su esposo lograron ampliar la cocina y construir otro cuarto, para poder quedar más cómodos. “Creo que somos un ejemplo de que sí podemos salir adelante, con la ayuda de Dios y del Estado, así seamos víctimas; ayúdate que yo te ayudaré, como víctimas a nosotros nos han ayudado, pero hemos sabido aprovechar todas las oportunidades que nos han brindado, por ejemplo cuando nos daban ayudas humanitarias, nosotros teníamos claro que era para invertir en el proyecto cafetero de la finca, para mejorar nuestra condición de vida y cuando nos indemnizaron lo invertimos en vivienda”.
Según lo afirma, entre las familias agrícolas hay mucha gente que dice: ¿para qué el café?, pero como ellos mismo lo han experimentado el que es juicioso vive de la siembra del grano: “nosotros hasta el momento hemos vivido de la caficultura, el café ha sido nuestra salvación, con lo que sí nos está yendo un poco mal es con el plátano, pero todo es posible sacarlo adelante cuando hay voluntad”.
Para Luz y Henry el café es imprescindible cuando de hablar de su proyecto de vida se trata. A ella desde niña sus abuelos le enseñaron a trabajar con el café, que les brindó el sustento. Hoy, incluso, les da la oportunidad de dar trabajo a otros, pues en tiempo de cosecha pueden emplear entre 10 y 12 personas. Con la venda del producido van progresando, ya tienen peladora y marquesina y son muy felices lavando café y escogiendo la pasilla, en especial ella: “es mejor que estar en la cocina”, dice.
“Nací y me crié en fincas cafeteras, fuera de eso tenemos la fortuna que a nuestra descendencia también les gusta el tema agrícola, en muchas familias eso no gusta y por ello cada vez hay menos gente en el campo y más en la ciudad”.
La hija mayor de esta pareja vive en Lorica, Córdoba, le encanta el café y lo cultiva, e incluso cuando los visita en Santa Rosa, también se va a colectar al lado de sus padres. “A los jóvenes les digo que echen para delante, las fincas cafeteras son un bien económico para uno, mis hijos nos ayudan con esto porque más tarde es lo que van a heredar, es bueno no depender de nadie y que cada quien pueda vivir de su propio negocio”.
“Vinimos de La Hormiga, Putumayo como desplazados del conflicto armado, mi esposo llegó a estas tierras porque ya las había recorrido recolectando café, al principio pagábamos arriendo, después realizamos la declaración como desplazados y nos la aceptaron gracias a Dios, comenzamos a recibir ayudas humanitarias y Restitución de Tierras también nos adjudicó un lote, fue allí cuando iniciamos una nueva vida”.
Cuando llegaron a vivir al Alto de la Mina, traían un colchón y una estufa debajo del brazo porque todo les tocó dejarlo tirado en La Hormiga, casa, muebles, cultivos de café, plátano, maíz y piña. Llegaron a trabajar en fincas de café y poco a poco la vida les brindó una nueva oportunidad.
“Para nadie es un secreto que en La Hormiga hubo mucho conflicto armado, lamentablemente nosotros quedamos en medio de los dos grupos, cuando vimos que los vecinos comenzaron a salir nos vinimos porque no nos dejaron trabajar”, afirma Henry Gaviria.
Lo que más miedo le dio cuando emprendieron el viaje al Eje Cafetero, era lo que pudiesen encontrar al radicarse en Santa Rosa, pero con los días tomaron confianza para poder, como ellos mismos lo aseguran, echar raíces y permanecer tranquilos.
“Por acá estamos muy contentos, yo no retornaría a La Hormiga, ya hicimos raíces en esta tierra y con todo el progreso que hemos tenido no queremos volver, la idea es seguir progresando en este lindo municipio, empezar en otro lado sería demasiado difícil”.
Todos los días dan gracias a Dios por tener finca y poder estar en paz con la familia; en la mañana colocan el equipo de sonido a todo volumen y así la gente de la vereda se entera de lo contenta que anda Luz y los vecinos saben cuándo no está, porque ese día el equipo no suena.
“Yo la conocí en mis andanzas por el Putumayo, desde los 14 años salí de La Unión, Nariño, y anduve por muchos departamentos recolectando café, cuando llegué a La Hormiga vi a Luz en una de las fincas donde trabajaba y nos enamoramos. Cuando se dio el desplazamiento, primero pasamos por Tuluá (Valle), porque mi esposa es de allá, pero solo aguantamos dos meses y nos vinimos a Risaralda. Gracias al Incoder, la Unidad para las Víctimas y la Unidad de Restitución de Tierras, pudimos ubicarnos de manera definitiva acá”, dice Henry Gaviria, el esposo de Luz.
En su hogar todas las decisiones se toman en conjunto; por ejemplo, él se va al pueblo a cotizar insumos y materiales para tener bien la finca y los cultivos, y antes de realizar la compra final llama a Luz para acordar el tope de la inversión. La organización y claridad en las cuentas es una de las prioridades de la pareja.
Henry es ingenioso en el campo. Tras observar dos sistemas de poleas en fincas cafeteras, diseñó y construyó una garrucha que le permite enviar los bultos de café montaña abajo por un sistema aéreo con el cual a los trabajadores no les toca cargar café; el grano llega directo hasta el beneficiadero por una tubería en pvc.
“La construcción de la garrucha fue toda una odisea, gracias a Dios que me dio la sabiduría, primero observé dos proyectos ya realizados, luego tomamos las medidas e hicimos cálculos, compramos los accesorios, cables, poleas y torres, el material para los cimientos lo subimos en mulas, 36 bultos de material para la construcción, ya vamos para tres años con ellas sin problema alguno, son unos 230 kilos en cada viaje de café”.
“El campo es muy bueno porque nos da el sustento de cada día , no solo al campesino, sino la gente que vive en la ciudad, por esos a mis hijos les enseño a cogerle amor al campo para poder salir adelante”, insiste Henry.
“El Estado nos entregó estas tierras en las que tenemos cultivos de café y plátano, con el proyecto productivo de la Unidad sembramos este café hace 6 años, comenzamos con 7.000 plántulas y también recibimos mucha ayuda del Comité de Cafeteros y el Banco Agrario, hoy puedo decir con orgullo que tenemos 21.600 palos de café produciendo en siete cuadras, Dios es grande”.
Subscribe to our weekly newsletter with our latest news and news from The Unit for Victims.
Carrera 85D No. 46A – 65
San Cayetano logistics complex
Switchboard: +57 (601) 7965150
Medellin:
Calle 49 No 50-21 14th floor
Cafe Building
Zip Code: 050010
Línea nacional:
018000911119
switch phone:
57 (601) 426 11 11
Institutional mail:
servicioalciudadano@unidadvictimas.gov.co
Judicial notices:
notificaciones.juridicauariv@unidadvictimas.gov.co
Hours of operation:
Monday to Friday.
Ventanilla única:
08:00 a.m. – 04:00 p.m.
Unit for Victims
compliance status
We strongly believe that the Internet should be available and accessible to all, and we are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To accomplish this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at level AA. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide range of disabilities. Adhering to those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: people who are blind, people with motor disabilities, visually impaired, cognitively disabled, and more.
This website uses various technologies aimed at making it as accessible as possible at all times. We use an accessibility interface that allows people with specific disabilities to adjust the user interface (user interface) of the website and design it according to their personal needs.
In addition, the website uses an AI-based application that runs in the background and constantly optimizes its accessibility level. This application repairs the HTML of the website, adapts its functionality and behavior for screen readers used by blind users and for keyboard functions used by people with motor disabilities.
If you have found a malfunction or have ideas for improvement, we would be happy to hear from you. You can communicate with the operators of the website using the following email servicioalciudadano@unidadvictimas.gov.co
Screen reader and keyboard navigation
Our website implements the ARIA (Accessible Rich Internet Applications) attribute technique, along with several different behavior changes, to ensure that blind users who visit with screen readers can read, understand, and enjoy the features of the website. As soon as a user with a screen reader enters your site, they are immediately prompted to enter the screen reader profile so they can effectively navigate and operate your site. Here's how our website covers some of the most important screen reader requirements, along with console screenshots of code examples:
Screen Reader Optimization: We run a background process that learns website components from top to bottom, to ensure continued compliance even when the website is updated. In this process, we provide screen readers with meaningful data using the ARIA attribute set. For example, we provide accurate form tags; actionable icon descriptions (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guide for form inputs; roles of elements such as buttons, menus, modal dialogs (popups), and others. In addition, the background process scans all images on the website and provides an accurate and meaningful description based on Image Object Recognition as an ALT (alternative text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (Optical Character Recognition) technology. To activate screen reader settings at any time, users just need to press the Alt+1 keyboard combination. Screen reader users also receive automated prompts to activate screen reader mode as soon as they enter the website.
These settings are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the HTML of the website and adds various behaviors using JavaScript code to make the website work with the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdown menus with the arrow keys, close them with Esc, activate buttons and links using the Enter key, navigate between radio items and checkboxes using the arrow keys and complete them with the space bar or the Enter key. In addition, keyboard users will find quick navigation and content skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first site elements while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving keyboard focus to them as soon as they appear, and not allowing focus to drift away from it.
Users can also use shortcuts such as "M" (menus), "H" (headers), "F" (forms), "B" (buttons), and "G" (graphics) to jump to specific items.
Disability profiles accepted on our website
Epilepsy Safe Mode: This profile allows people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures resulting from flashing or flickering animations and risky color combinations.
Visually Impaired Mode: This mode adjusts the website for the comfort of visually impaired users such as impaired vision, tunnel vision, cataracts, glaucoma, and others.
Cognitive Impairment Mode – This mode provides different support options to help users with cognitive impairments such as dyslexia, autism, AVC, and others to focus on the essential elements of the website more easily.
ADHD Friendly Mode – This mode helps users with ADHD and neurodevelopmental disorders to read, navigate, and focus on the main elements of the website more easily, while significantly reducing distractions.
Blind Mode – This mode configures the website to be compatible with screen readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
Keyboard Navigation Profile (Motor Disability): This profile allows people with motor disabilities to operate the website using the Tab, Shift+Tab, and Enter keys on the keyboard. Users can also use shortcuts such as "M" (menus), "H" (headers), "F" (forms), "B" (buttons), and "G" (graphics) to jump to specific items.
Additional UI, layout, and readability tweaks
Font Settings: Users can increase and decrease its size, change its family (type), adjust spacing, alignment, line height, and more.
Color Settings: Users can select various color contrast profiles, such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap title, text, and background color combinations, with more than 7 different color options.
Animations: Epileptic users can stop all running animations with the click of a button. Interface-driven animations include videos, GIFs, and flashing CSS transitions.
Content Highlighting – Users can choose to emphasize important elements like links and titles. They can also choose to highlight only focused or suspended items.
Audio Mute: Users with hearing aids may experience headaches or other issues due to autoplay of audio. This option allows users to mute the entire website instantly.
Cognitive disorders: We use a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
Additional features: We provide users with the option to change the color and size of the cursor, use a print mode, enable a virtual keyboard, and many other features.
Browser and assistive technology support
Our goal is to support the widest possible range of browsers and assistive technologies, so our users can choose the tools that work best for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all the major systems that comprise more than 95 % of the user market share, including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (readers). screen), for both Windows and MAC users.
Notes, comments and feedback
Despite our best efforts to allow anyone to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of being made accessible, or lack an adequate technological solution to make them accessible. Still, we're continually improving our accessibility, adding, updating, and improving its features and features, and developing and adopting new technologies. All this to achieve the optimal level of accessibility, following technological advances. For assistance, please contact servicioalciudadano@unidadvictimas.gov.co