En el predio La Veraka, ubicado a unos 20 minutos de Sincelejo, no hay huellas evidentes de que esta tierra alguna vez haya pertenecido a los paramilitares. Es un terreno relativamente pequeño, de 3,7 hectáreas de extensión, ocupado en buena parte por agua, con una vivienda humilde, un kiosko, gallinas, patos y un loro.
Se dice que el jefe paramilitar ‘Diego Vecino’ tenía allí una sede de operaciones y que desde ese lugar se ordenaron asesinatos como el del ex alcalde de El Roble, Eudaldo Díaz, pero de ese pasado violento no queda ninguna señal visible.
Solo hay un detalle, no evidente a simple vista, que resume la enorme transformación que ha tenido el predio, desde la época en que se usó para actividades ilegales, hasta hoy: su principal activo son tres grandes pozos artificiales, que en ese entonces se usaban para fines recreativos, pero que hoy en día, gracias a la producción intensiva de tilapia y bocachico, sirven para generar ingresos a por lo menos 45 familias.
Este cambio ha sido fruto del esfuerzo de un grupo de mujeres víctimas, agrupadas en la Asociación de Mujeres Renovadoras de Vida del Departamento de Sucre (Supérate), que desde hace dos años tienen a su cargo la administración del predio.
Se fueron conociendo cuando se encontraban en la Unidad de las Víctimas o en la Fiscalía presentando sus denuncias o llevando a cabo los trámites necesarios para sacar adelante su reparación individual.
“Una le fue diciendo a la otra: ‘oye a ti te pasó esto, atrévete a declarar’ y cada una fue haciendo sus declaraciones de manera individual. Así se fueron identificando y compartiendo entre ellas la ruta de atención para exigir sus derechos”, explica Olga Romero Villegas, representante legal de la asociación, que se unió a la organización en 2015.
María Isabel Bertel Arroyo, una de las fundadoras, cuenta que al principio ella creía que lo que había sufrido le había pasado solo a ella, pero empezó a notar que había por lo menos 15 ó 20 mujeres en su misma situación.
“Yo no me había atrevido a declarar, pero cuando otras compañeras lo hicieron, me fueron explicando y asesorando y nosotras también replicamos la información a las demás compañeras para que se atrevieran”, explica.
Y agrega: “Nos dimos cuenta que había mujeres muy verracas, que habían afrontado cosas muy difíciles en la vida. Eso nos fue dando fuerza, nos dio motivos para luchar y seguir adelante”.
Después de recibir más orientación, le dieron vida jurídica a la organización y se inscribieron en la Cámara de Comercio y la Dian. La asociación se hizo más reconocida y se le fueron uniendo mujeres del Carmen de Bolívar, Zambrano, Plato, Palmito, Chochó, Sampués y toda la región de Sucre y los Montes de María. Hoy en día, cuenta ya con 92 afiliadas.
En 2015, aprovecharon la oportunidad de participar en una subasta pública que hizo el Fondo de Reparación a las Víctimas, para entregar en comodato el predio La Veraka, que había sido entregado por el jefe paramilitar ‘Diego Vecino’, dentro de su proceso de justicia y paz.
El hecho de estar conformadas legalmente, tener ya un reconocimiento en la región y haber presentado un proyecto de piscicultura viable, que aprovechaba los lagos artificiales con los que contaba el predio, les sirvió para ganarse la convocatoria. Su proyecto cuenta con el apoyo de la Unidad para las Víctimas, pero también de la Gobernación de Sucre, el Ministerio del Trabajo y el Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD).
No significa que lo que viniera de ahí en adelante fuera fácil. “Cuando nos entregaron este predio, esto estaba totalmente abandonado. Nosotras, poco a poco, tuvimos que abrir monte y meternos a los pozos, para limpiarlos. El barro nos daba casi hasta la cintura”, cuenta Julimar Jamarca Villa, otra de las mujeres beneficiarias.
“La administración de estos inmuebles no es una condición fácil. Existen factores externos a los predios que muchas veces dificultan esta administración. Tenemos problemas de acceso, de impuestos, entre muchos otros”, reconoce Clemencia Melo, Directora del Fondo de Reparación a las Víctimas.
Aun así, explica, este mecanismo permite que los predios mantengan su valor productivo y que beneficien verdaderamente a quien deben beneficiar, que es a las víctimas.
“Podemos arrendar los predios o entregarlos en comodato a una asociación de víctimas como esta, con los proyectos productivos muy claros y establecidos y acordados con la Unidad”, señala.
Las mujeres de la organización Supérate son un ejemplo de las ventajas de este sistema. Trabajando en equipo han establecido turnos para que la finca, que tiende a anegarse por la disposición de los pozos, esté siempre en condiciones óptimas para la producción.
“Cada cinco días, venimos, barremos y limpiamos. No dejamos que el monte crezca. Con mucho esfuerzo hemos mantenido esta finca limpia y muy productiva”, dice Julimar.
“Aquí vienen tíos, primos. Cuando son labores pesadas, ya de machete, vienen los esposos y ayudan”, agrega Olga.
La explotación del predio no se ha hecho de forma improvisada, sino que hace parte de un plan, que incluye no solo la producción de pesca, sino cultivos de frutas y hortalizas y, en un futuro, un proyecto ecoturístico.
“Hicimos un inventario de los bienes, identificamos las potencialidades del predio y soñamos con la implementación que hoy por hoy venimos realizando, que tuvo, por así decirlo, fecha de inicio oficial en noviembre de 2016, con la firma de un acuerdo de subsidio que incluía recursos del Ministerio del Trabajo y del PNUD en el marco de la ley de víctimas”, explica Víctor Rivero Hernández, coordinador Territorial del Proyecto Somos Rurales Montes de María y Sucre del PNUD.
La producción de peces se hace a través de un sistema de jaulas flotantes, en el que los alevinos, que ellas compran en bolsas, se transfieren de jaula en jaula a medida que van creciendo, hasta que las tilapias se pueden sacar unos seis meses después.
“Las mujeres, desde que llegan los animales, se apropian del proceso. Los reciben, miran su estado sanitario, cómo llegan, revisan las bolsas, que no vengan rotas y a partir de allí realizan periódicamente unas biometrías o muestreos, para medir el crecimiento de los animales y calculan el alimento que deben suministrarles”, dice Álvaro Vuelvas, ingeniero pesquero que trabaja con el proyecto.
Parte de la tarea de las mujeres es alimentar los peces, por lo general dos veces al día, y estar atentas a muchos factores que pueden afectar su crecimiento, como peces de afuera que puedan afectar la oxigenación o la alimentación de los suyos.
Los cultivos, a su vez, ya están comenzando. Las mujeres avanzan en la labor de sembrar semillas, con el apoyo de Alex Palencia, un ingeniero agrónomo que empezó a trabajar con ellas hace 15 días.
“El terreno es muy pequeño, entonces la idea es aprovechar los pocos espacios que tenemos. Vamos a trabajar cultivos de ciclo corto, como ají, cilantro, cebollín, apio, berenjena, y cultivos semestrales o anuales, como piña, maracuyá y papaya”, afirma Palencia.
Una foto que él les mostró de un cultivo de piñas ya germinadas en el que había trabajado, las hace soñar con que van a tener algo muy parecido en unos meses.
También quieren montar un restaurante, en el que puedan realizar actividades ecoturísticas, aprovechando el talento que todas ellas tienen para la cocina y la ubicación privilegiada que tiene el predio, a un costado de la carretera.
Para Víctor Rivero, lo que se está haciendo en este predio, es un buen ejemplo de cómo se pueden generar proyectos productivos para las víctimas.
“Muchas víctimas manifiestan que quieren superar la reunionitis. ‘Ya basta de tanta reunión, queremos producir’, dicen. Esa es la respuesta que se les está dando a través del proyecto. Lo que vamos a hacer aquí es entregar esa ruta de cómo lo hicimos, cuáles fueron los aprendizajes que tuvimos”, señala.
“Nos entregaron este predio para que le sacáramos el mayor provecho posible. Eso estamos haciendo”, resume María Isabel.
Subscribe to our weekly newsletter with our latest news and news from The Unit for Victims.
Carrera 85D No. 46A – 65
San Cayetano logistics complex
Switchboard: +57 (601) 7965150
Medellin:
Calle 49 No 50-21 14th floor
Cafe Building
Zip Code: 050010
Línea nacional:
018000911119
switch phone:
57 (601) 426 11 11
Institutional mail:
servicioalciudadano@unidadvictimas.gov.co
Judicial notices:
notificaciones.juridicauariv@unidadvictimas.gov.co
Hours of operation:
Monday to Friday.
Ventanilla única:
08:00 a.m. – 04:00 p.m.
Unit for Victims
compliance status
We strongly believe that the Internet should be available and accessible to all, and we are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To accomplish this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at level AA. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide range of disabilities. Adhering to those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: people who are blind, people with motor disabilities, visually impaired, cognitively disabled, and more.
This website uses various technologies aimed at making it as accessible as possible at all times. We use an accessibility interface that allows people with specific disabilities to adjust the user interface (user interface) of the website and design it according to their personal needs.
In addition, the website uses an AI-based application that runs in the background and constantly optimizes its accessibility level. This application repairs the HTML of the website, adapts its functionality and behavior for screen readers used by blind users and for keyboard functions used by people with motor disabilities.
If you have found a malfunction or have ideas for improvement, we would be happy to hear from you. You can communicate with the operators of the website using the following email servicioalciudadano@unidadvictimas.gov.co
Screen reader and keyboard navigation
Our website implements the ARIA (Accessible Rich Internet Applications) attribute technique, along with several different behavior changes, to ensure that blind users who visit with screen readers can read, understand, and enjoy the features of the website. As soon as a user with a screen reader enters your site, they are immediately prompted to enter the screen reader profile so they can effectively navigate and operate your site. Here's how our website covers some of the most important screen reader requirements, along with console screenshots of code examples:
Screen Reader Optimization: We run a background process that learns website components from top to bottom, to ensure continued compliance even when the website is updated. In this process, we provide screen readers with meaningful data using the ARIA attribute set. For example, we provide accurate form tags; actionable icon descriptions (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guide for form inputs; roles of elements such as buttons, menus, modal dialogs (popups), and others. In addition, the background process scans all images on the website and provides an accurate and meaningful description based on Image Object Recognition as an ALT (alternative text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (Optical Character Recognition) technology. To activate screen reader settings at any time, users just need to press the Alt+1 keyboard combination. Screen reader users also receive automated prompts to activate screen reader mode as soon as they enter the website.
These settings are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the HTML of the website and adds various behaviors using JavaScript code to make the website work with the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdown menus with the arrow keys, close them with Esc, activate buttons and links using the Enter key, navigate between radio items and checkboxes using the arrow keys and complete them with the space bar or the Enter key. In addition, keyboard users will find quick navigation and content skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first site elements while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving keyboard focus to them as soon as they appear, and not allowing focus to drift away from it.
Users can also use shortcuts such as "M" (menus), "H" (headers), "F" (forms), "B" (buttons), and "G" (graphics) to jump to specific items.
Disability profiles accepted on our website
Epilepsy Safe Mode: This profile allows people with epilepsy to use the website safely by eliminating the risk of seizures resulting from flashing or flickering animations and risky color combinations.
Visually Impaired Mode: This mode adjusts the website for the comfort of visually impaired users such as impaired vision, tunnel vision, cataracts, glaucoma, and others.
Cognitive Impairment Mode – This mode provides different support options to help users with cognitive impairments such as dyslexia, autism, AVC, and others to focus on the essential elements of the website more easily.
ADHD Friendly Mode – This mode helps users with ADHD and neurodevelopmental disorders to read, navigate, and focus on the main elements of the website more easily, while significantly reducing distractions.
Blind Mode – This mode configures the website to be compatible with screen readers such as JAWS, NVDA, VoiceOver, and TalkBack. A screen reader is software for blind users that is installed on a computer and smartphone, and websites must be compatible with it.
Keyboard Navigation Profile (Motor Disability): This profile allows people with motor disabilities to operate the website using the Tab, Shift+Tab, and Enter keys on the keyboard. Users can also use shortcuts such as "M" (menus), "H" (headers), "F" (forms), "B" (buttons), and "G" (graphics) to jump to specific items.
Additional UI, layout, and readability tweaks
Font Settings: Users can increase and decrease its size, change its family (type), adjust spacing, alignment, line height, and more.
Color Settings: Users can select various color contrast profiles, such as light, dark, inverted, and monochrome. Additionally, users can swap title, text, and background color combinations, with more than 7 different color options.
Animations: Epileptic users can stop all running animations with the click of a button. Interface-driven animations include videos, GIFs, and flashing CSS transitions.
Content Highlighting – Users can choose to emphasize important elements like links and titles. They can also choose to highlight only focused or suspended items.
Audio Mute: Users with hearing aids may experience headaches or other issues due to autoplay of audio. This option allows users to mute the entire website instantly.
Cognitive disorders: We use a search engine that is linked to Wikipedia and Wiktionary, allowing people with cognitive disorders to decipher meanings of phrases, initials, slang, and others.
Additional features: We provide users with the option to change the color and size of the cursor, use a print mode, enable a virtual keyboard, and many other features.
Browser and assistive technology support
Our goal is to support the widest possible range of browsers and assistive technologies, so our users can choose the tools that work best for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all the major systems that comprise more than 95 % of the user market share, including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (readers). screen), for both Windows and MAC users.
Notes, comments and feedback
Despite our best efforts to allow anyone to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of being made accessible, or lack an adequate technological solution to make them accessible. Still, we're continually improving our accessibility, adding, updating, and improving its features and features, and developing and adopting new technologies. All this to achieve the optimal level of accessibility, following technological advances. For assistance, please contact servicioalciudadano@unidadvictimas.gov.co